دانشجویان بینالمللی در نوامبر سال گذشته از دولت کانادا درخواست کردند که ساعات کار خارج از پردیس آنها را از ۲۰ ساعت در هفته افزایش دهند. اکنون، وزارت مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) در حال بررسی این موضوع به عنوان بخشی از بازبینی مقررات خود است.
در ۲۹ ژوئن، وزارت مهاجرت بررسی ۳۰ روزه خود را در مورد “مقررات اصلاحی مقررات حمایت از مهاجران و پناهندگان (موسسات آموزشی تعیینشده)” آغاز کرد. این مجموعه تغییرات پیشنهادی عمدتاً بر روی کالجها و دانشگاههایی تأثیر میگذارد که به عنوان موسسات آموزشی تعیینشده (DLI) شناخته میشوند.
DLI مدرسهای است که توسط دولت استانی یا سرزمینی برای میزبانی از دانشجویان بینالمللی تأیید شده است. تمام مدارس ابتدایی و متوسطه در کانادا به طور خودکار DLI هستند. اگرچه به دانشجویان بینالمللی از نوامبر ۲۰۲۲ تا آوریل ۲۰۲۳ اجازه کار خارج از پردیس تا ۲۴ ساعت در هفته داده شد، اما این ساعات کار از ۳۰ آوریل سال جاری به ۲۰ ساعت کاهش یافت.
به عنوان مثال، بریتانیا، نیوزلند و ایرلند به دانشجویان خاص اجازه میدهند تا حداکثر ۲۰ ساعت در هفته کار کنند، در حالی که استرالیا در سال ۲۰۲۳ محدودیت ساعات کار خود را به ۴۸ ساعت در هر دو هفته تغییر داد. یک نظرسنجی IRCC از دانشجویان بینالمللی نشان میدهد که بیش از نیمی از آنها، که بیش از ۲۵۰ هزار نفر میشوند، اگر اجازه داده شود، بیش از ۲۰ ساعت در هفته خارج از پردیس کار خواهند کرد.
IRCC خاطرنشان میکند: “پیشبینی میشود که ۲۹۶،۹۰۶ دانشجوی بینالمللی واجد شرایط از افزایش ساعات کار بهرهمند شوند و فرصت کار کردن ۱۲۸ ساعت اضافی در سال را داشته باشند.”
“مزیت برای دانشجویان بینالمللی به عنوان افزایش درآمد آنها برای ساعات اضافی که قادر به کار خارج از پردیس خواهند بود، برآورد میشود.”
“با نرخ دستمزد ساعتی ۲۴.۲۹ دلار، مزایای افزایش محدودیت ساعات کار خارج از پردیس در ۱۰ دوره به ۱۰.۲ میلیارد دلار (با ارزش فعلی) برآورد میشود.”
اُتاوا امیدوار است که افزایش ساعات مجاز کار برای دانشجویان بینالمللی به حل کمبود نیروی کار در بسیاری از صنایع، به ویژه صنایعی که فقط دستمزد پایینتر ارائه میدهند، کمک کند.
IRCC خاطرنشان میکند: “اگرچه این ممکن است منجر به افزایش رقابت برای کارگران کانادایی در این صنایع شود، مهم است که توجه داشته باشیم برخی از صنایع که نرخ مشارکت بالای نیروی کار برای این گروه از دانشجویان بینالمللی دارند، در سالهای اخیر با نرخ بالای خالی بودن مشاغل مواجه بودهاند.”
به عنوان مثال، طبق دادههای پایگاه داده پویایی کارفرمای کارمند کانادا (CEEDD) سال ۲۰۲۱، تقریباً ۲۳.۹ درصد از دانشجویان بینالمللی بدون مجوز کار و دارای درآمد T4، در صنایع اقامتی و خدمات غذایی درآمد داشتند.
بر اساس نظرسنجی مشاغل خالی و دستمزد مارس ۲۰۲۳، بخش اقامت و خدمات غذایی بالاترین نرخ خالی بودن مشاغل را در بین همه بخشها داشت.
در اواخر سال گذشته، جیمز کیسی، تحلیلگر سیاست و تحقیقات فدراسیون دانشجویان کانادا (CFS)، ادعا کرد که دانشجویان بینالمللی به طور نامتناسبی تحت تأثیر افزایش اجاره بها و سایر هزینههای زندگی قرار دارند زیرا به آنها وام یا کمک هزینه فدرال یا استانی یا کوپن مسکن داده نشده است.
ظاهراً برخی از دانشجویان بینالمللی به بانکهای مواد غذایی روی آوردهاند.
او هشدار داد که وضعیت بسیاری از دانشجویان بینالمللی که گفته میشود تختخواب و اتاقهای تک نفره را با هم تقسیم میکنند و حتی بیخانمان میشوند، مگر اینکه اجازه کار بیشتر خارج از پردیس را داشته باشند، بدتر خواهد شد.
مقررات فعلی که توسط مهاجرت کانادا در حال بررسی است شامل اجازه دادن به IRCC برای داشتن اختیار تعلیق پردازش مجوز تحصیلی برای موسسات آموزشی غیر مطابق و نیاز به درخواست مجوز تحصیلی جدید برای دانشجویان هنگام انتقال مدرسه است.
برنامه دانشجویی بینالمللی کانادا (ISP) یک مسئولیت مشترک بین IRCC و استانها و قلمروها است و کالجها و دانشگاهها باید توسط استانها یا قلمروها برای پذیرش دانشجویان بینالمللی برای تحصیل در کانادا تعیین شوند.
اما یک مشکل وجود دارد.
IRCC خاطرنشان میکند: “طبق مقررات موجود، دولت فدرال اختیار قانونی برای الزام گزارشدهی از DLIs به عنوان بخشی از برنامه انطباق و سیستم تأیید نامه پذیرش را ندارد.”
“در جایی که DLIs گزارش نمیدهند، IRCC راه مطمئنی برای تعیین اینکه آیا دانشجویی در DLI شرکت میکند و الزامات مجوز تحصیلی خود را رعایت میکند، ندارد و IRCC نمیتواند به طور موثر نامههای پذیرش تقلبی را تشخیص دهد.”
مقامات مهاجرتی کانادا نه تنها فاقد روش موثر برای تشخیص نامههای پذیرش تقلبی هستند، بلکه توانایی توقف پردازش درخواستهای مجوز تحصیلی از دانشجویان بینالمللی که قصد تحصیل در آن مدارس غیر DLI را دارند، ندارند.
IRCC خاطرنشان میکند: “در حال حاضر، IRCC نمیتواند شرایطی را برای یک DLI غیر مطابق، مانند تعلیق پردازش مجوز تحصیلی، اعمال کند. این بدان معنی است که IRCC ملزم به صدور مجوز تحصیلی برای دانشجویانی است که در DLI تحصیل میکنند حتی زمانی که DLI به IRCC در مورد وضعیت ثبت نام دانشجویی گزارش نمیدهد یا در سیستم تأیید نامه پذیرش شرکت نمیکند.”
به طور مشابه، مقامات مهاجرتی کانادا در حال حاضر طبق مقررات موجود مجوزی برای الزام دانشجویان بینالمللی به اطلاع رسانی در هنگام تغییر کالج یا دانشگاه ندارند.
IRCC خاطرنشان میکند: “در نتیجه، IRCC در بسیاری از موارد نمیتواند حضور دانشجو و رعایت مجوز تحصیلی را هنگام تغییر DLIs تأیید کند.”
“هنگامی که دانشآموزان بدون اطلاعرسانی بین موسسات جابهجا میشوند، این خطر دور زدن سقف مجوز تحصیلی را دارد که تأثیر منفی بر DLIs دارد.”
در عرض ۱۰ روز پس از درخواست، تأیید کنند که دانشجویی برای شرکت در برنامه تحصیلی مشخص شده در درخواست مجوز تحصیلی پذیرفته شده است. گزارشی از وضعیت ثبت نام هر دانشجویی که در آن موسسه پذیرفته شده و نشانهای از اینکه آیا آنها به طور فعال در حال تحصیل در دوره یا برنامه تحصیلی خود هستند، ظرف ۶۰ روز ارسال کنند. در عرض ۱۰ روز، اطلاعات را در یک گزارش انطباق اصلاح یا اطلاعات اضافی ارائه دهند. در عرض ۱۰ روز، هرگونه اطلاعات بیشتر مورد نیاز، مانند اطلاعات مربوط به مجوزهای تحصیلی یا درخواستهای مجوز تحصیلی که DLI را نامگذاری میکنند، ارائه دهند.