اکسپرس اینتری ( Express Entry) – نیروی متخصص فدرال

ویزاپلنر

نیروی متخصص فدرال برنامه اکسپرس اینتری سیستم دولت برای مدیریت برنامه‌های مهاجرت برای سه برنامه کلاس کاری است. کارگر ماهر فدرال، نیروی فنی ماهر فدرال و افراد با تجربه کار کانادایی. از ابتدای سال 2015 روش “ورود سریع” Express Entry  مبنای پذیرش متقاضیان بوده است. طی آن افراد علاقمند به این روش مهاجرت مشخصات خود من جمله  سوابق تحصیلی، کاری، مهارت های زبانی و همچنین سن و وضعیت تاهل خود را به صورت آنلاین وارد پروفایل خود می‌کنند. این‌ها معیارهایی است که افراد بر مبنای آن‌ها امتیاز می‌گیرند.

سپس تمامی این افراد وارد استخر می‌شوند. استخر یا پول (Pool) به نوعی یک ظرف بزرگ است که متقاضیان مهاجرت بر اساس امتیازات خود به وسیله سیستمی به نام Comprehensive Ranking System به صورت هوشمند و هدفمند در آن برگزیده می شوند و طبیعتا اولویت انتخاب نیروی متخصص فدرال با افرادی است که امتیاز بالاتر و مطابقت‌های بیشتری با نیازهای بازار کار کانادا دارند. در هر دوره که معمولا هر دو هفته یکبار می‌باشد از داوطلبین دارای بالاترین امتیاز دعوت می‌شود تا برای اقامت دائم کانادا اقدام و مدارک خود را ارسال نمایند.این افراد 60 روز فرصت دارند تا مدارک خود را مطابق با اطلاعات وارد شده در سیستم برای سازمان مهاجرت کانادا ارسال نمایند. سازمان مهاجرت پس از دریافت مدارک اقدام به بررسی نموده و پس از تایید ویزا اقامت را صادر می‌کند.

اکسپرس اینتری کانادا و سیستم امتیازبندی

حداقل شرایط برای برنامه Express Entry

  • 1 سال سابقه کار
  • سطح زبان CLB 7 در تمام مهارتهای چهارگانه Speaking, Listening, Reading, Writing زبان انگلیسی یا فرانسه
  • داشتن مدرک تحصیلی دیپلم
  • توانایی مالی برای شروع زندگی در کانادا

نکته: با وجود این حداقل ها ما روش نیروی متخصص فدرال را برای افرادی که سن زیر 35 سال، فوق لیسانس و آیلتس حداقل 6 دارند پیشنهاد میکنیم. بایستی توجه داشت که در اکسپرس انتری دو مرحله امتیاز سنجی و تایید صلاحیت وجود دارد که اکثر منابع فقط یکی از دو مرحله را مد نظر قرار داده اند. مرحله اول احراز صلاحیت برای ورود به استخر (Pool) است و مرحله دوم امتیاز لازم برای خروج از استخر است.

نیروی متخصص فدرال

نیروی متخصص فدرال به فردی گفته می‌شود که برای کار و تجارت در کانادا فاکتورها و شرایط مورد تایید دولت مرکزی این کشور را داشته باشد. تاییده دولت فدرال برای احراز شرایط شغلی و پذیرش در قالب نیروی کار ماهر یا تاجر ماهر الزامی است. افرادی که قصد مهاجرت به کانادا از طریق این روش را دارند می‌توانند از سیستم اکسپرس اینتری استفاده نمایند. هم‌چنین جلب نظر یک کارفرما در کانادا برای دریافت پیشنهاد شغلی معتبر نیز می‌تواند در انجام این پروسه موفق‌آمیز باشد. اگر متقاضی موفق به اخذ این دعوتنامه شود این امکان برای او وجود دارد تا بتواند اقامت دائم استان‌های کانادا به جز کبک را دریافت کند. ایالت کبک کانادا قوانین منحصربه فردی برای پذیرش نیروی ماهر و تاجر دارد.

شرایط پذیرش به عنوان نیروی کار فدرال

  • برای بهره‌مندی از این روش مهاجرتی باید شرایط خاصی را دارا بود. این شرایط به شرح زیر است.
  • دریافت پیشنهاد شغلی معتبر از یک کارفرمای اهل کانادا در مدت زمان یکسال.
  • اخذ نمره مطلوب در زبان انگلیسی و فرانسه
  • داشتن ۲ سال سابقه کار برای ارائه درخواست
  • ارائه مدارک لازم برای اثبات مهارت لازم

پس از ارائه این مدارک، در قدم بعدی دولت فدرال برای تمکن مالی فرد مدارک معتبری را درخواست می‌کند. تمکن مالی به این معنی است که متقاضی با ارائه مدارکی معتبر اثبات کند تا بودجه لازم برای تامین هزینه‌های اقامت خود و خانواده‌اش را دارد. برای کسب موفقیت در ارزیابی و تایید صلاحیت از سوی نهاد مربوطه کانادایی می‌توان آموزش‌ها و تجربیات مورد نیاز را از کارفرمای کانادا کسب کرد.

روش های مهاجرت کاری فدرال

براساس برنامه مهاجرت کاری فدرال، می‌توان از طریق زیرمجموعه‌های دو روش اکسپرس انتری و نامزدی استانی اقدام کرد. در زیر به شرح کاملی از این دو روش و شرایط آن‌ها می پردازیم.

برنامه اکسپرس انتری

برنامه اکسپرس اینتری یک روش سریع و آسان برای مهاجرت از طریق مهارت کاری است که به‌منظور سرعت بخشیدن به روند مهاجرت کارگران مجرب در مشاغل موردنیاز در کانادا ایجاد شده است. براساس این برنامه که توسط دولت فدرال ایجاد شده است، می‌توان در کمتر از ۶ ماه به کانادا مهاجرت کرد. سیستم Express Entry، از یک سیستم جامع رتبه‌بندی برخوردار است که با هدف امتیازدهی به متقاضیان فاکتورهایی را به شرح زیر در نظر می گیرد:

  • سن
  • میزان تحصیلات
  • داشتن رزومه اشتغال مناسب و دارای اعتبار
  • داشتن فامیل درجه اول در کانادا
  • میزان تجربه کاری متقاضی در کشور کانادا و یا خارج از آن
  • داشتن شرایط لازم برای انطباق با سبک زندگی در کانادا
  • ارائه مدارک زبان و داشتن مهارت قابل‌قبول در این زمینه

هریک از این فاکتورها دارای امتیاز منحصربفردی است و جمع امتیازات شما، شانس شما را جهت قبولی از طریق این سیستم تعیین می‌کند.

مطلب مرتبط: ویزای اکسپرس اینتری کانادا و شرایط آن

برنامه های نامزدی استانی (PNP)

براساس برنامه نامزدهای استانی، هر استان کانادا بسته به نیاز خود، نسبت به پذیرش نیرو‌های کاری اقدام می‌کند. به عبارتی دیگر، هر استان کانادا در جذب نیروی کاری ماهر فدرال، شرایط و برنامه‌های منحصربه‌فرد خود را دارد. بنابراین ممکن است شرایط و مهارت شما در یک استان کارآمد و قابل پذیرش و در استانی دیگر غیرقابل پذیرش باشد. برای طی کردن روند سریع و بدون چالش پروسه مهاجرت از طریق برنامه استانی، توصیه می‌شود پیش از هر اقدامی، ابتدا از شرایط و برنامه‌های استانی کشور کانادا به‌طور دقیق اطلاعات کسب نمایید. توجه داشته باشید که بعضی از برنامه‌های PNP نیز با Express Entry برای کارگران ماهر کار می­کنند اما شما می‌توانید به عنوان یک متقاضی مهاجرت، با هدف ایجاد پروفایل مهاجرتی خود، به صورت مستقیم  برای هر استان درخواست بدهید.

برنامه نیروهای متخصص فدرال

به‌طور کلی این برنامه به سه بخش نیرو متخصص فنی فدرال، کارگر متخصص فدرال و فرد بامهارت کار تقسیم می‌شود. تنها پلن اقتصادی فدرال مخصوص مهاجرت، برنامه ویژه تجارت در کانادا است. بیشتر متقاضیان این روش صاحبان کسب وکارها و بازرگانان از سراسر جهان هستند و برای استفاده از این روش باید شرایط لازمه را داشته باشند. فرآیند مهاجرت نیروهای متخصص فدرال کانادا و دریافت ویزاهای مربوط به آن، امری پیچیده است مگر آن که بتوان از تجربیات و مشاوره‌های یک فرد متخصص در این زمینه کمک گرفت. برای این منظور شما می‌توانید از مشاوران متعهد و متخصص ویزاپلنر در این زمینه کمک بگیرید.

مشاغل ماهر فدرال

این مشاغل شامل مواردی بوده که نیازمند دانش و مهارت خاصی است. در واقع دانش و مهارت‌های خاص این مشاغل را باید به‌طور حتم در کالج یا دانشگاه کسب کرد. این مشاغل شامل کارگران صنعتی، کارگران بخش نگهداری تجهیزات، کارگران  فنی کشاورزی و تجیهزات مربوط به آن، قصاب، نانوا، آشپز و… است. دولت کانادا همواره نگرانی و دغدغه کمبود این نیروهای فنی و ماهر را داشته و  هیچ‌گاه نمیخواهد با این چالش مواجه شود. به همین سبب اقدامات لازم برای جلوگیری از بروز این مشکل را انجام داده و درخواست‌های متقاضیان فنی و ماهر را پس از بررسی‌های لازم قبول می‌کند.

مرحله اول اکسپرس اینتری

در این مرحله عوامل اصلی مورد بررسی قرار می گیرند. در صورتی که فرد بتواند حداقل 67 امتیاز از 100 امتیاز را دریافت کند، می تواند وارد مرحله دوم شود که به اصطلاح (pool)  یا همان استخر نام دارد. عوامل ذکر شده و امتیازات آنها به شرح زیر هستند:

1- تحصیلات

در بخش تحصیلات میتوان حداکثر 25 امتیاز کسب نمود. برای اخذ این امتیازات باید مدرک تحصیلی کانادایی داشته باشید و یا مدرک، توسط موسسه مورد تایید اداره مهاجرت کانادا ارزیابی و معادل سازی شود.

امتیاز تحصیلات در مرحله اول
نوع تحصیلاتامتیاز
مدرک دانشگاهی در سطح دکترا و یا معادل آن25
مدرک دانشگاهی در سطح فوق لیسانس و یا معادل آن مدارک مشاغل تخصصی مانند (پزشکی – دامپزشکی – دندانپزشکی – اپتومتری –حقوق – کایروپراتیک – داروسازی )23
 2مدرک و یا بیشتر مربوط به مقاطع بالاتر از دبیرستان از کانادا و یا معادل آنها (یکی از مدارک باید حداقل دوره 3 ساله و یا بیشتر باشد مانند لیسانس)22
مدارک بعد از دبیرستان برای دوره ی بیشتر از 3 سال (لیسانس) از کانادا یا معادل انها21
مدرک بعد از دبیرستان برای دوره 2 سال از کانادا یا معادل آنها (فوق دیپلم)19
مدرک بعد از دبیرستان برای دوره 1 سال از کانادا یا معادل آنها15
مدرک دیپلم دبیرستان کانادایی یا معادل آن5

2- مهارت های زبان انگلیسی

در این قسمت حداکثر امتیازات قابل کسب 28 خواهد بود.

آزمون های مورد قبول Express Entry عبارتند از:

– Canadian English Language Proficiency Index Program, CELPIP

– International English Language Testing System, IELTS

– Test d’évaluation de français, TEF

– Test de connaissance du français, TCF Canada

این آزمون‌ها به شکل‌های مختلفی توسط این چهار سازمان نمره دهی می‌شوند. در اینجا نمره‌های لازم برای رسیدن به سطح ۷ CLB یا سطح ۷ NCLC، که حداقل سطح لازم جهت اقدام در این روش می باشد، را ذکر می کنیم:

هر متقاضی باید در آزمون عمومی IELTS حداقل نمره ی ۶ را کسب کرده تا به حداقل سطح زبان یعنی CLB 7  برسد. نمره پایین تر در روش نیروی متخصص فدرال مورد قبول نیست.

CLB LevelIELTS SpeakingIELTS ListeningIELTS ReadingIELTS Writingامتیاز بعنوان زبان اول
97-98-97-97-96
86.57.56.56.55
766664
CLB LevelTEF SpeakingTEF ListeningTEF ReadingTEF Writingامتیاز کل
سطح 5 و بالاتر225-270180-216150-180225-2704

زبان فرانسوی به عنوان زبان اول و زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم برای متقاضی اصلی حداقل سطح مورد قبول در روش نیروی متخصص فدرال سطح 7 در CLB می باشد.

CLB LevelTEF SpeakingTEF ListeningTEF ReadingTEF Writingامتیاز بعنوان زبان اول
9400-450310-360260-300400-4506
8349-399280-309233-259349-3995
7309-348248-279206-232309-3484
CLB LevelIELTS SpeakingIELTS ListeningIELTS ReadingIELTS Writingامتیاز کل
سطح 5 و بالاتر55454

امتیاز زبان برای همسر متقاضی

حداکثر امتیاز در این بخش 5 است که با امتیازات زیر در زبان انگلیسی و یا فرانسوی به دست می آید. در صورتی که حتی در یکی از مهارت‌ها نمره حداقلی را به دست نیاورید، به عنوان همسر متقاضی امتیازی کسب نخواهد کرد.

CLB LevelIELTS SpeakingIELTS ListeningIELTS ReadingIELTS Writingامتیازکل
سطح 4 به بالا4-4.54-4.54-4.54-4.55
CLB LevelTEF SpeakingTEF ListeningTEF ReadingTEF Writingامتیازکل
سطح 4 به بالا181-224145-179121-149181-2245

برنامه‌ی کانادایی شاخص تسلط بر زبان انگلیسی (CELPIP)

به منظور کسب حداقل سطح مجاز در آزمون عمومی CELPIP، هر متقاضی باید حداقل نمره ی 4L را در هر یک از چهار مهارت ذکر شده دریافت کند. نمره ی 4L در آزمون عمومی CELPIP برابر است با سطح CLB 7 . نمره ی 4H برابر است با سطح CLB 8 و نمره ی ۵ یا بالاتر برابر است با سطح CLB 9 یا بالاتر.

سابقه کاری مورد نیاز اسکیل ورکر در کانادا

در این بخش کار تمام وقت دارای حقوق حداکثر 15 امتیاز دارد. این شغل در برنامه نیروی متخصص فدرال باید در گروه 0 یا A یا B باشد. سابقه شغلی شما در صورتی مورد قبول است که بر اساس موارد ذکر شده اداره مهاجرت باشد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه با کارشناسان کن پرشیا مشورت کنید. نحوه نمایش  سابقه کار در روش نیروی متخصص فدرال بسیار حساس و تعیین کننده است و نیازمند آشنایی دقیق با قوانین مهاجرت می باشد. نحوه امتیاز بندی بدین صورت است:

امتیازسال
91 سال
112 تا 3 سال
134 تا 5 سال
156 سال به بالا

در صورتی که در بیش از یک شغل به صورت همزمان سابقه کار دارید و قصد دریافت امتیاز در سیستم فدرال را دارید، یکی از آن‌ها در نظر گرفته خواهد شد و قابل ترکیب شدن با هم نمی باشند. مثلا اگر به عنوان کارمند اداری هفته ای ۳۰ ساعت و به عنوان جوشکارهفته ای ۲۰ ساعت کار کرده اید، امکان ترکیب این دو وجود ندارد. یعنی یک کار در نظر گرفته خواهد شد.

مطلب مرتبط: اسکیل ورکر کانادا چیست؟

سن برای اکسپرس انتری فدرال

حداکثر 12 امتیاز

این امتیاز در هنگام رسیدن پرونده شما به اداره مهاجرت محاسبه می شود.

امتیازسن
صفرزیر 18 سال
1218-35
1136
1037
938
839
740
641
542
443
344
245
146
صفر47 سال به بالا

پیشنهاد شغلی معتبر

حداکثر امتیاز در این بخش 10 است. در صورتی که پیشنهاد شغلی تمام وقت غیر فصلی و دائم باشد و پیش از ورود شما به کانادا مورد تایید اداره کار کانادا قرار بگیرد و هم چنین این پیشنهاد شغلی در گروه شغلی خاصی باشد (جهت دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما مشورت کنید)، میتوانید از این قسمت امتیاز کسب کنید.

IfAndPoints
You currently work in Canada on a temporary work permit.Your work permit is valid both when you apply and when the visa is issued (or you are authorized to work in Canada without a work permit when your visa is issued). and CIC issued your work permit based on a positive labour market opinion (LMO) from Human Resources and Skills Development Canada (HRSDC). Your employer would have applied for the LMO, which you then had to attach to your application to CIC. and You are working for an employer named on your work permit who has made a permanent job offer based on you being accepted as a skilled worker.10
You currently work in Canada in a job that is exempt from the LMO requirement under: an international agreement (such as, the North America Free Trade Agreement) or a federal-provincial agreement.Your work permit is valid both when you apply and when the visa is issued (or you are authorized to work in Canada without a permit when your visa is issued). and Your current employer has made a permanent job offer based on you being accepted as a skilled worker.10
You currently do not: have a work permit, or plan to work in Canada before you get a permanent resident visa. OR You are currently working in Canada and a different employer has offered to give you a permanent full-time job. OR You are currently working in Canada in a job that is exempt from a Labour Market Opinion, but not under an international or federal-provincial a greement.An employer has made you a permanent job offer based on you being accepted as a skilled worker. and The employer has a positive LMIA10

انطباق پذیری

در صورتیکه متاهل هستید و همسر شما نیز قصد همراهیتان به کانادا را دارد، امکان گرفتن امتیاز برای روش نیروی متخصص فدرال در موارد ذکر شده برای همسرتان نیز وجود دارد، اما در هر آیتم فقط یک بار امکان گرفتن امتیاز وجود دارد.

حداکثر امتیاز در این بخش 10 امتیاز می باشد.

انطباق پذیریحداکثر امتیاز
دانش زبانی همسر شما (جهت کسب امتیاز باید مدرک زبان معتبر با حداقل نمره 4 در کادر) CLBفرستاده شود5
تحصیل متقاضی در کانادا (حداقل دو سال تمام وقت)5
تحصیل همسر متقاضی در کانادا (حداقل دو سال تمام وقت)5
سابقه کار قانونی متقاضی در کانادا (حداقل یک سال تمام وقت و در رتبه های تخصصی)10
سابقه کار قانونی همسر متقاضی در کانادا (حداقل یک سال تمام وقت و در رتبه های تخصصی)5
پیشنهاد رسمی کار از یک شرکت کانادایی5
بستگان متقاضی و یا همسر او در کانادا (شامل: پدر و مادر، پدر بزرگ و مادر بزرگ، برادر و خواهر، فرزند، فرزند برادر و یا خواهر، دایی، عمو، عمه، خاله) که بالای 18 سال و شهروند و یا مقیم موقت کانادا هستند. 5

مرحله دوم اکسپرس اینتری ( نیروی متخصص فدرال)

پس از کسب حداقل ۶۷ امتیاز از مرحله اول، شما وارد مرحله دوم می شوید که اصطلاحاً pool یا استخر متقاضیان نامیده می‌شود. در حداکثر امتیاز قابل کسب 1200 است. از این ۱۲۰۰ امتیاز، ۶۰۰ امتیاز مربوط به عوامل فردی و ۶۰۰ امتیاز اضافی است. متقاضیان واجد شرایط بر اساس امتیازات کسب شده، طبقه بندی می‌شوند و در ۲۵ نوبت در سال بر اساس بیشترین امتیاز کسب شده، از استخر خارج شده و دعوتنامه دریافت می‌کنند. متقاضیان روش نیروی متخصص فدرال تا یک سال در استخر خواهند ماند و در صورت عدم دریافت دعوتنامه باید مجدداً ثبت نام نموده و با تشکیل پروفایل خود، پروسه اخذ اقامت از این طریق را از مرحله اول شروع نمایند.

نظر به متغیر بودن قوانین می توانید برای اطمینان بیشتر، لیست سایت اداره مهاجرت کانادا را از لینک زیر بررسی کنید: می‌توانید ادارات مهاجرت کانادا را از لیست سایت اداره مهاجرت کانادا بخوانید.

جدول زیر خلاصه ای از حداکثر امتیاز قابل دریافت در هر بخش را نمایش میدهد.

عواملامتیاز با همسرامتیاز بدون همسر
سن100110
تحصیلات140150
زبان150160
تجربه کار کانادایی7080

امتیازات قابل دریافت توسط همسر

 امتیاز (حداکثر 40 امتیاز)
تحصیلات10
زبان20
تجربه کاری کانادایی10

تطابق مهارت

نوع تحصیلاتامتیاز (حداکثر50 امتیاز)
مدرک بالای لیسانس و زبان خوب50
مدرک بالای لیسانس و تجربه کاری50
تجربه کاری خارجی (خارج از کانادا)امتیاز
تجربه کار خارج از کانادا با زبان خوب (CLB با سطح7 و بالاتر)50
با تجربه کاری کانادایی و تجربه کاری خارجی50

در این حالت، حداکثر امتیاز قابل دریافت، 600 امتیاز است.

امتیازات اضافی برای روش نیروی متخصص فدرال 

مجموع امتیازات در این بخش می تواند بیشتر از 600 امتیاز باشد، ولی فرد در بهترین حالت می تواند از 600 امتیاز آن استفاده نماید.

عاملامتیاز
فامیل درجه یک (برادر یا خواهر) (حداقل اقامت دائم)15
مهارت های زبان فرانسه30
تحصیلات دانشگاهی در کانادا30
استخدام هماهنگ شده (با پاسخ مثبت از بررسی تاثیر بر بازار کار)200
داشتن نامزدی PN (نامینیشن کاراستانی)600

حداکثر امتیاز از کل موارد مرحله دوم، 1200 (600+600) امتیاز می باشد. نحوه امتیاز دهی با جزییات در ادامه قابل مشاهده است.

سن:

در جدول زیر امتیاز سن برای متقاضی روش نیروی متخصص فدرال نمایش داده شده است. حداکثر امتیاز برای متأهلین 100 امتیاز و برای مجردین 110 امتیاز می باشد.

سنامتیازات با همسرامتیاز بدون همسر
17 و کمتر00
189099
1995105
29-20100110
3095105
319099
328594
338088
347583
357077
366572
376066
385561
395055
404550
413539
422528
431517
4456
45 سال به بالا00

تحصیلات:

جدول زیر برای محاسبه امتیاز فرد اصلی از میزان تحصیلات وی می باشد. حداکثر امتیاز دراین بخش متعلق به مدرک دکتری با 140 امتیاز برای متأهلین و 150 امتیاز برای مجردین می باشد.

سطح تحصیلاتامتیاز با همسرامتیاز بدون همسر
زیر دبیرستان00
دیپلم دبیرستان2830
مدرک 1 ساله (از دانشگاه، کالج یا فنی حرفه ای یا مؤسسات دیگر)8490
مدرک 2 ساله (از دانشگاه کالج یا فنی حرفه ای یا مؤسسات دیگر)9198
لیسانس و یا دوره ای 3 ساله و یا بیشتر (در دانشگاه و کالج یا فنی حرفه ای و مؤسسات دیگر)112120
2عدد مدرک یا بیشتر که یکی ازآنان باید حداقل 3 سال و یا بیشتر باشد.119128
مدرک فوق لیسانس و یا مدرک تخصصی که برای انجام یک شغل با مدرک نیاز است (مانند پزشکی –دامپزشکی –دندانپزشکی –اوپتومتری –حقوق –داروسازی –کایروپراکتیک)126135
دکتری (Ph.D)140150

مدرک زبان

در جدول زیر امتیازات فرد اصلی متقاضی روش نیروی متخصص فدرال برای سطوح مختلف مدرک CLB و برای هر مهارت نمایش داده شده است. شما می توانید برای تبدیل نمره آیلتس یا TEF به CLB از جداولی که در محاسبه امتیاز مرحله اول ارائه شده است استفاده نمایید. مجموع امتیاز هر چهار مهارت زبان، امتیاز نهایی در این عامل را تشکیل می دهد.

نمره CLB برای هر مهارتامتیاز با همسر (حداکثر 128 امتیاز)امتیاز بدون همسر (حداکثر 136 امتیاز)
CLB کمتر از نمره 400
CLB 4 یا 566
CLB 689
CLB 71617
CLB 82223
CLB 92931
CLB 10 یا پایینتر3234

در جدول زیر امتیازات مربوط به زبان دوم محاسبه می شود. در این بخش حداکثر امتیاز برای فرد متأهل، نهایتاً 22 امتیاز و برای فرد مجرد 22 امتیاز خواهد بود. این امتیازها مانند بخش قبل برای هریک از مهارت های چهارگانه زبان (writing-speaking-listening- reading) محاسبه می گردد.

نمره جهت برای هر مهارتامتیاز با همسر (حداکثر 22 امتیاز)امتیاز بدون همسر (حداکثر 24امتیاز)
نمره 4 و یا کمتر00
نمره 5 و611
نمره 7 و 833
نمره 9 و یا بیشتر66

سابقه کاری

در جدول زیر امتیاز تجربه کاری مرتبط با رشته تحصیلی نمایش داده شده است:

تجربه کارامتیاز با همسرامتیاز بدون همسر
هیچ و یا کمتر از 1 سال00
1 سال3540
2 سال4653
3 سال5664
4 سال6372
5 سال و بیشتر7080

مجموع عوامل بخش 1 که مربوط به عوامل انسانی و شرایط فرد اصلی می باشد از جداول بالا محاسبه گردید. در بخش 2 امتیازات مربوط به همسر برای متأهلین محاسبه می گردد.

مطلب مرتبط: اقامت دائم کانادا ۲۰۲۲ (روش‌ها و شرایط اخذ اقامت دائم)

امتیازات همسر (در صورت تأهل)

سطح تحصیلات همسر می تواند یکی از عوامل امتیازآور در سیستم اکسپرس اینتری کانادا باشد. در جدول ذیل، امتیاز مربوط به مدرک تحصیلی همسر محاسبه شده است.

سطح تحصیلاتامتیاز
کمتر ازدبیرستان0
دیپلم دبیرستان2
دوره 1 ساله (از دانشگاه، کالج یا فنی حرفه ای ویا مؤسسات دیگر)6
دوره 2 ساله (از دانشگاه کالج یا فنی حرفه ای ویا مؤسسات دیگر)7
مدرک لیسانس و یا دوره 3 ساله (از دانشگاه٬ کالج یا فنی حرفه ای و یا مؤسسات دیگر)8
2 و یا بیشتر از 2 مدرک که یکی از آنها باید دوره 3 ساله و یا بیشتر باشد.9
مدرک فوق لیسانس و یا مدرک تخصصی که برای انجام یک شغل با مدرک نیاز است (مانند پزشکی –دامپزشکی –دندانپزشکی –اوپتومتری –حقوق –داروسازی –کایروپراکتیک)10
دکتری (Ph.D)10

همسر فرد متقاضی با توجه جدول زیر می تواند برای هریک از مهارت های زبان امتیاز دریافت کند. حداکثر امتیاز این عامل، 20 می باشد.

نمره CLB برای هر مهارتامتیاز
نمره CLB 4 و یا کمتر0
نمره CLB 5 یا 61
نمره CLB 7 یا 83
نمره CLB 9 یا بیشتر5

در جدول بعدی، همسر فرد متقاضی با توجه به سابقه کاری خود می تواند امتیاز دریافت نماید.

تجربه کار کانادایی همسرامتیاز
هیچ و یا کمتر از یکسال0
1 سال5
2 سال7
3 سال8
4سال9
5سال و بیشتر10

سن

در جدول زیر امتیاز سن برای متقاضی نمایش داده شده است. حداکثر امتیاز برای متأهلین 100 امتیاز و برای مجردین 110 امتیاز می باشد.

سنامتیازات با همسرامتیاز بدون همسر
17 و کمتر00
189099
1995105
29-20100110
3095105
319099
328594
338088
347583
357077
366572
376066
385561
395055
404550
413539
422528
431517
4456
45 سال به بالا00

تحصیلات

جدول زیر برای محاسبه امتیاز فرد اصلی از میزان تحصیلات وی می باشد. حداکثر امتیاز در این بخش متعلق به مدرک دکتری با 140 امتیاز برای متاهلین و 150 امتیاز برای مجردین می باشد.

سطح تحصیلاتامتیاز با همسرامتیاز بدون همسر
زیر دبیرستان00
دیپلم دبیرستان2830
مدرک 1 ساله (از دانشگاه، کالج یا فنی حرفه ای یا موسسات دیگر)8490
مدرک 2 ساله (از دانشگاه کالج یا فنی حرفه ای یا موسسات دیگر)9198
لیسانس و یا دوره ای 3 ساله و یا بیشتر (در دانشگاه و کالج یا فنی حرفه ای و مؤسسات دیگر)112120
2عدد مدرک یا بیشتر که یکی از آنها باید حداقل 3 سال و یا بیشتر باشد.119آ128
مدرک فوق لیسانس و یا مدرک تخصصی که برای انجام یک شغل با مدرک نیاز است (مانند پزشکی –دامپزشکی –دندانپزشکی –اپتومتری –حقوق –داروسازی –کایروپراکتیک)126135
دکتری (Ph.D)140150

مدرک زبان

در جدول زیر امتیازات فرد اصلی برای سطوح مختلف مدرک CLB و برای هر مهارت نمایش داده شده است. شما می توانید برای تبدیل نمره آیلتس یا TEF به CLB از جداولی که در محاسبه امتیاز مرحله اول ارائه شده است استفاده نمایید. مجموع امتیاز هر چهار مهارت زبان، امتیاز نهایی در این عامل را تشکیل می دهد.

نمره CLB برای هر مهارتامتیاز با همسر (حداکثر 128 امتیاز)امتیاز بدون همسر (حداکثر 136 امتیاز)
CLB کمتر از نمره 400
CLB 4 یا 566
CLB 689
CLB 71617
CLB 82223
CLB 92931
CLB 10 یا پایینتر3234

در جدول زیر امتیازات مربوط به زبان دوم محاسبه می شود. در این بخش حداکثر امتیاز برای فرد متأهل، نهایتاً 22 امتیاز و برای فرد مجرد 22 امتیاز خواهد بود. این امتیازها مانند بخش قبل برای هریک از مهارت های چهارگانه زبان (writing-speaking-listening- reading) محاسبه می گردد.

نمره جهت برای هر مهارتامتیاز با همسر (حداکثر 22 امتیاز)امتیاز بدون همسر (حداکثر 24امتیاز)
نمره 4 و یا کمتر00
نمره 5 و611
نمره 7 و 833
نمره 9 و یا بیشتر66

سابقه کاری

در جدول زیر امتیاز تجربه کاری مرتبط با رشته تحصیلی نمایش داده شده است:

تجربه کارامتیاز با همسرامتیاز بدون همسر
هیچ و یا کمتر از 1 سال00
1 سال3540
2 سال4653
3 سال5664
4 سال6372
5 سال و بیشتر7080

مجموع عوامل بخش 1 که مربوط به عوامل انسانی و شرایط فرد اصلی می باشد از جداول بالا محاسبه گردید. در بخش 2 امتیازات مربوط به همسر برای متأهلین محاسبه می گردد.

امتیازات همسر (در صورت تأهل)

سطح تحصیلات همسر می تواند یکی از عوامل امتیازآور در سیستم اکسپرس اینتری کانادا باشد. در جدول ذیل، امتیاز مربوط به مدرک تحصیلی همسر محاسبه شده است.

سطح تحصیلاتامتیاز
کمتر ازدبیرستان0
دیپلم دبیرستان2
دوره 1 ساله (از دانشگاه، کالج یا فنی حرفه ای ویا مؤسسات دیگر)6
دوره 2 ساله (از دانشگاه کالج یا فنی حرفه ای ویا مؤسسات دیگر)7
مدرک لیسانس و یا دوره 3 ساله (از دانشگاه٬ کالج یا فنی حرفه ای و یا مؤسسات دیگر)8
2 و یا بیشتر از 2 مدرک که یکی از آنها باید دوره 3 ساله و یا بیشتر باشد.9
مدرک فوق لیسانس و یا مدرک تخصصی که برای انجام یک شغل با مدرک نیاز است (مانند پزشکی –دامپزشکی –دندانپزشکی –اوپتومتری –حقوق –داروسازی –کایروپراکتیک)10
دکتری (Ph.D)10

همسر فرد متقاضی با توجه جدول زیر می تواند برای هریک از مهارت های زبان امتیاز دریافت کند. حداکثر امتیاز این عامل، 20 می باشد.

نمره CLB برای هر مهارتامتیاز
نمره CLB 4 و یا کمتر0
نمره CLB 5 یا 61
نمره CLB 7 یا 83
نمره CLB 9 یا بیشتر5

در جدول بعدی، همسر فرد متقاضی با توجه به سابقه کاری خود می تواند امتیاز دریافت نماید.

تجربه کار کانادایی همسرامتیاز
هیچ و یا کمتر از یکسال0
1 سال5
2 سال7
3 سال8
4سال9
5سال و بیشتر10
سن:

در جدول زیر امتیاز سن برای متقاضی نمایش داده شده است. حداکثر امتیاز برای متأهلین 100 امتیاز و برای مجردین 110 امتیاز می باشد.

سنامتیازات با همسرامتیاز بدون همسر
17 و کمتر00
189099
1995105
29-20100110
3095105
319099
328594
338088
347583
357077
366572
376066
385561
395055
404550
413539
422528
431517
4456
45 سال به بالا00
  • تحصیلات:

جدول زیر برای محاسبه امتیاز فرد اصلی از میزان تحصیلات وی می باشد. حداکثر امتیاز در این بخش متعلق به مدرک دکتری با 140 امتیاز برای متأهلین و 150 امتیاز برای مجردین می باشد.

سطح تحصیلاتامتیاز با همسرامتیاز بدون همسر
زیر دبیرستان00
دیپلم دبیرستان2830
مدرک 1 ساله (از دانشگاه، کالج یا فنی حرفه ای یا مؤسسات دیگر)8490
مدرک 2 ساله (از دانشگاه کالج یا فنی حرفه ای یا مؤسسات دیگر)9198
لیسانس و یا دوره ای 3 ساله و یا بیشتر (در دانشگاه و کالج یا فنی حرفه ای و مؤسسات دیگر)112120
2عدد مدرک یا بیشتر که یکی ازآنان باید حداقل 3 سال و یا بیشتر باشد.119128
مدرک فوق لیسانس و یا مدرک تخصصی که برای انجام یک شغل با مدرک نیاز است (مانند پزشکی –دامپزشکی –دندانپزشکی –اوپتومتری –حقوق –داروسازی –کایروپراکتیک)126135
دکتری (Ph.D)140150
  • مدرک زبان:

در جدول زیر امتیازات فرد اصلی برای سطوح مختلف مدرک CLB و برای هر مهارت نمایش داده شده است. شما می توانید برای تبدیل نمره آیلتس یا TEF به CLB از جداولی که در محاسبه امتیاز مرحله اول ارائه شده است استفاده نمایید. مجموع امتیاز هر چهار مهارت زبان، امتیاز نهایی در این عامل را تشکیل می دهد.

نمره CLB برای هر مهارتامتیاز با همسر (حداکثر 128 امتیاز)امتیاز بدون همسر (حداکثر 136 امتیاز)
CLB کمتر از نمره 400
CLB 4 یا 566
CLB 689
CLB 71617
CLB 82223
CLB 92931
CLB 10 یا پایینتر3234

در جدول زیر امتیازات مربوط به زبان دوم محاسبه می شود. در این بخش حداکثر امتیاز برای فرد متأهل، نهایتاً 22 امتیاز و برای فرد مجرد 22 امتیاز خواهد بود. این امتیازها مانند بخش قبل برای هریک از مهارت های چهارگانه زبان (writing-speaking-listening- reading) محاسبه می گردد.

نمره جهت برای هر مهارتامتیاز با همسر (حداکثر 22 امتیاز)امتیاز بدون همسر (حداکثر 24امتیاز)
نمره 4 و یا کمتر00
نمره 5 و611
نمره 7 و 833
نمره 9 و یا بیشتر66

سابقه کاری:

در جدول زیر امتیاز تجربه کاری مرتبط با رشته تحصیلی نمایش داده شده است:

تجربه کارامتیاز با همسرامتیاز بدون همسر
هیچ و یا کمتر از 1 سال00
1 سال3540
2 سال4653
3 سال5664
4 سال6372
5 سال و بیشتر7080

مجموع عوامل بخش 1 که مربوط به عوامل انسانی و شرایط فرد اصلی می باشد از جداول بالا محاسبه گردید. در بخش 2 امتیازات مربوط به همسر برای متأهلین محاسبه می گردد.

امتیازات همسر (در صورت تأهل)

سطح تحصیلات همسر می تواند یکی از عوامل امتیازآور در سیستم اکسپرس اینتری کانادا باشد. در جدول ذیل، امتیاز مربوط به مدرک تحصیلی همسر محاسبه شده است.

سطح تحصیلاتامتیاز
کمتر ازدبیرستان0
دیپلم دبیرستان2
دوره 1 ساله (از دانشگاه، کالج یا فنی حرفه ای ویا مؤسسات دیگر)6
دوره 2 ساله (از دانشگاه کالج یا فنی حرفه ای ویا مؤسسات دیگر)7
مدرک لیسانس و یا دوره 3 ساله (از دانشگاه٬ کالج یا فنی حرفه ای و یا مؤسسات دیگر)8
2 و یا بیشتر از 2 مدرک که یکی از آنها باید دوره 3 ساله و یا بیشتر باشد.9
مدرک فوق لیسانس و یا مدرک تخصصی که برای انجام یک شغل با مدرک نیاز است (مانند پزشکی –دامپزشکی –دندانپزشکی –اوپتومتری –حقوق –داروسازی –کایروپراکتیک)10
دکتری (Ph.D)10

همسر فرد متقاضی با توجه جدول زیر می تواند برای هریک از مهارت های زبان امتیاز دریافت کند. حداکثر امتیاز این عامل، 20 می باشد.

نمره CLB برای هر مهارتامتیاز
نمره CLB 4 و یا کمتر0
نمره CLB 5 یا 61
نمره CLB 7 یا 83
نمره CLB 9 یا بیشتر5

در این جدول امتیازاتی که همسر متقاضی میتواند دریافت کند را مشاهده میکنید

تجربه کار کانادایی همسرامتیاز
هیچ و یا کمتر از یکسال0
1 سال5
2 سال7
3 سال8
4سال9
5سال و بیشتر10

تطبیق مهارت

حداکثر امتیاز قابل اخذ برای متقاضی در این بخش، 100 امتیاز می باشد.

 با زبان سطح CLB 7 و بالاتربا زبان سطح CLB 9 و بالاتر
دبیرستان و زیر آن00
بعد از دبیرستان (حداقل دوره یک ساله)1325
دو یا بیش از دو مدرک بعد از دبیرستان  25  50

 *برای آشنایی بیشتر با نحوه امتیاز دهی CLB و تطابق با دیگر مدارک می توانید به لینک زیر از اداره مهاجرت کانادا مراجعه کنید

با تجربه به کار کانادایی و یک مدرک دانشگاهیامتیاز برای تحصیلات و 1 سال سابقه کار کاناداییامتیاز برای تحصیلات و 2 سال و یا بیشتر سابقه کار کانادایی
دبیرستان و زیر آن00
بعد از دبیرستان (حداقل دوره یک ساله)1325
دو یا بیش از دو مدرک بعد از دبیرستان2550

در جدول زیر امتیاز تطابق تجربه کاری خارجی –با سطح زبان خوب (CLB 7 و یا بیشتر) نمایش داده شده است.

سال تجربهامتیاز تجربه کار خارجی و 1 سال تجربه کار کاناداییامتیاز تجربه کار خارجی و 2 سال یا بیشتر تجربه کار کانادایی
000
1 یا 2 سال تجربه کار خارجی1325
3 سال یا بیشتر تجربه کار2550

در جدول زیر امتیاز تطبیق تجربه کاری خارجی –با تجربه کاری و تحصیل کانادایی ارائه شده است. این جدول مختص کسانی است که هم سابقه کار خارج از کانادا و هم سابقه کار و تحصیل در کانادا را دارند.

سال تجربهامتیاز برای تحصیلات و 1 سال سابقه کار کاناداییامتیاز برای تحصیلات و 2 سال سابقه کار کانادایی
سابقه کار کمتر از 1 سال00
یا 2 سال تجربه کار خارجی1325
بیش از 3 سال تجربه کار خارجی2550
 امتیاز برای مدرک مهارت و CLB 5 یا بیشتر برای تمامی مهارت های زبان اول و 1 یا چند مهارت زیر 7امتیاز برای مدرک مهارت و CLB 7 یا بیشتر برای تمامی مهارت های زبان
با مدرک2550

مجموع کلیه امتیازات جداول فوق که تحت عوامل فردی و اصلی می باشد، 600 امتیاز است.

نیروی متخصص فدرال
اگر نیاز به اخذ ویزای استارتاپ کانادا دارید می‌توانید با متخصصین و کارشناسان ویزاپلنر از طریق شماره ۳۸۳۳۸۷۹۶ تماس حاصل فرمایید.