گرفتن ویزای دانشجویی کانادا یکی از روش‌­های اقامت بسیاری از دانشجویان علاقه­‌مند به مهاجرت و ادامۀ تحصیل در کشور کانادا است. به طور کلی ویزاهای کانادا به دو دستۀ ویزای اقامت دائم و  اقامت موقت تقسیم می­شود. ویزای دانشجویی، ویزای کاری، ویزای تولد فرزند و… از موارد ویزای اقامت موقت کانادا محسوب می­‌شود. در این مقاله به معرفی ویزای دانشجویی کانادا، شرایط اخذ آن و سایر مسائلی که ممکن است برای شما پیش آمده باشد، می­پردازیم.

ویزا پلنر به عنوان یک همراه امن و مطمئن در کنار شما برای انجام کارهای مهاجرت به کانادا است. شما می­توانید جهت تسریع انجام برنامه‌­های مهاجرت خود، با کارشناسان ویزا پلنر در ارتباط باشید.

دربارۀ کانادا

کشور کانادا یکی از کشورهایی است که به دلایل مختلفی نظیر کم بودن هزینه­‌های زندگی به نسبت سایر کشورهای اروپایی، موقعیت و ظرفیت­‌های اقتصادی خوب، امنیت بالا، شرایط سیاسی با ثبات، تنوع نژاد و فرهنگ و… مناسب برای مهاجرت است. همچنین این کشور دارای سطح علمی بالایی بوده و دانشگاه­‌هایی با سیستم آموزشی مدرن دارد. به همین دلیل است که کانادا انتخاب بسیاری از دانشجویان خصوصاً دانشجویان ایرانی برای گرفتن ویزا جهت تحصیل است. به دانشجویان خارجی که با ویزای دانشجویی کانادا برای تحصیل به این کشور می‌­روند نیز تسهیلات قابل توجهی در نظر گرفته می‌­شود.

کانادا در حال حاضر بیش از ۴۰۰ هزار دانشجو بین المللی در حال تحصیل دارد. افرادی که دوره تحصیلی خود را در کانادا می‌گذرانند نه تنها از امکانات آموزشی خوب و کافی بهره‌مند می‌شوند بلکه می‌توانند پس از فارغ التحصیلی از امکانات خوبی مانند تحصیل در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و یا فرصت‌های شغلی مختلف بهره‌مند شوند و همچنین از طریق ویزای تحصیلی خود می‌توانند برای اخذ اقامت دائم در کانادا اقدام کنند.  

ویزای دانشجویی کانادا

برای گرفتن ویزای تحصیلی کانادا، داشتن شرایط مختلفی که در ادامه ذکر می­شود، موجب راحتی کار شما خواهد شد. در قدم اول پس از انتخاب دانشگاه مدنظر، باید نمرۀ زبان شما، همان نمرۀ مورد نظر دانشگاه باشد. همچنین شما باید علاوه­بر داشتن هزینۀ یک سال تحصیل در کانادا، تمکن مالی هزینۀ یک سال زندگی در کانادا را به سفارت نشان بدهید. پذیرش از یک دانشگاه معتبر، پاسپورت، معرفی نامه از اساتید نام آشنا و داشتن معدل بالا از سایر شرایطی هستند که باعث تسهیل­ روند گرفتن ویزای دانشجویی می‌شوند.

ویزای دانشجویی کانادا

مزایای ویزای دانشجویی کانادا

همان­طور که گفته شد از مهم­ترین مزایای گرفتن ویزای تحصیلی کانادا، هزینۀ­های تحصیل و زندگی مقرون به صرفه­تر نسبت به سایر کشورهای اروپایی است. پس از پایان تحصیل در دانشگاه‌­های این کشور، شما دارای مدرکی با بالاترین سطح علمی هستید. همچنین در طی تحصیل، بورسیه‌­های مختلفی برای شما درنظر گرفته شده است و از طرفی می­توانید همزمان با تحصیل، مشغول به کار شوید. شما می­توانید با داشتن ویزای دانشجویی، برای اعضای خانوادۀ خود اقدام به دریافت ویزای همراه کانادا کنید. افراد جهت دریافت ویزای همراه دانشجو، از سه طریق می­توانند درخواست ویزا داشته باشند

از دیگر مزایای ویزای دانشجویی کانادا این است که در صورت داشتن شرایط، می­‌توانید پس از اتمام تحصیل، برای گرفتن اقامت دائم و گرفتن شهروندی کانادا اقدام کنید.

مزایای تحصیل در کانادا

تحصیل در کانادا نیز دارای مزایای مختلفی است که به مواردی مانند امنیت اجتماعی، کیفیت آموزش، کار دانشجویی، شهریه و هزینه مناسب و … اشاره شد. علاوه ­بر این موارد، دانشجویانی که ویزای کانادا را دریافت کرده اند، مزایای دیگری نیز دارند. داشتن ویزای کار برای همسر یکی از این مزایا است. از طرفی اگر دانشجویان فرزند دانش‌­آموز داشته باشند، هزینۀ تحصیل در مدارس کانادا برای او رایگان است. از دیگر مزایای تحصیل در کشور کانادا این است که زبان رایج افراد، انگلیسی و فرانسوی است. به همین دلیل باعث تقویت مهارت افراد نیز می­شود.

چرا تحصیل در کانادا پرطرفدار است؟

  1.  شهریه مقرون به صرفه کانادا: هزینه دانشجویی کانادا به نسبت انگلیس، استرالیا و آمریکا تا ۴۰٪ ارزان‌تر است.
  2.  اقامت دائم پس از تحصیل: تحصیل کانادایی سکویی امن برای اخذ اقامت دائم است.
  3.  کیفیت آموزش: سیستم آموزشی کانادا دقیق و حتی دانشگاه‌هایی با رنک ضعیف‌تر هم برنامه ریزی قوی آموزشی دارند.
  4.  اجازه کار برای دانشجو: دانشجو امکان کار پاره وقت در ایام تحصیل و امکان کار تمام وقت در ایام غیر تحصیلی را دارد.
  5.  ویزای کار همسر: شما با خیال راحت درس بخوانید چون همسرتان اجازه کار تمام وقت دارد.
  6.  تحصیل رایگان فرزندان: بله واقعیت دارد. یکی از والدین دانشجو باشند، تحصیل فرزندانشان در مدارس کانادا رایگان خواهد بود.
  7.  معافیت مالیاتی: پس از تحصیل به ازای مبلغ پرداخت شهریه از معافیت‌های مالیاتی برخوردار می شوید.
  8. سهولت پاسپورت کانادایی: شمارش روزهای اقامت تحصیلی در روزهای مورد نیاز برای اخذ پاسپورت (تا سقف یک سال).
  9. امنیت اجتماعی: کانادا برای زندگی یکی از امن ترین کشورهای دنیاست.
  10.  تقویت زبان: دانشجو شدن خود به خود زبان انگلیسی یا فرانسوی شما تقویت می‌شود.

مطلب مرتبط: بورسیه تحصیلی کانادا چه شرایطی دارد؟

 

تحصیل در کانادا – هزینه زندگی در کانادا 2022

هزینه زندگی در شهرهای کوچک‌تر بسیار کمتر از شهرهای بزرگ است و البته باید توجه کرد که شانس یافتن کار هم در آنجا کمتر خواهد بود. اگر هزینه تحصیل در کانادا را  بدون در نظر گرفتن بورسیه می‌توانید تامین کنید، فرصت‌های شغلی دانشجویی در این کشور پهناور بسیار زیاد است و شما می‌توانید هزینه‌ی زندگی خود را در حین تحصیل با کار پاره وقت تامین نمایید. البته ما در ویزاپلنر توصیه می‌کنیم که حداقل برای سال اول به اندازه هزینه تحصیل و زندگی بودجه در نظر بگیرید. هزینه تحصیل در کانادا به همراه هزینه زندگی در کانادا برای سال اول در حدود 30000 دلار خواهد بود. هزینه‌های زندگی در کانادا برای دانشجویان به صورت میانگین 1500 دلار کانادا در ماه است که شامل هزین‌ه‌های مسکن، غذا، رفت و آمد و بیمه می‌باشد.

توجه کنید:

ذکر این مطلب از اهمیت بالایی برخوردار است که هر فرد قصد ادامه تحصیل در کانادا را  داشته باشد قبل از رفتن به کانادا و برای رفتن به کانادا و سفارت باید نامه‌ای مبنی بر پشتوانه مالی نشان دهد که مبلغ آن برابر یک سال زندگی در کانادا است. کسانی که قصد دارند بعد از پایان تحصیلات خود در کشور کانادا مشغول به کار تمام وقت شوند می‌بایستی به زبان انگلیسی مسلط بوده و دوره تحصیلی خود را به خوبی گذرانده باشند تا بتوانند شغل مناسبی را پیدا کنند و در نتیجه بعد از کسب شغل ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنند.

  شهریه تحصیل در کشور کانادا در مقایسه با انگلیس، استرالیا و نیوزلند پایین‌تر می‎‌‌باشد. برای کمک به هزینه‌های تحصیلی بورسیه‌های زیادی (مخصوصا برای دانشجوهای برتر) وجود دارد و بیشتر این بورسیه برای مقاطع فوق لیسانس و بالاتر می‌باشد ولی برای مقطع لیسانس هم تعدادی از این بورسیه‌ها وجود دارد که می‌تواند هزینه تحصیل در کانادا را کاهش چشم‌گیری دهد.

  • شهریه دانشجویان بین المللی در کانادا: میانگین شهریه برای هر سال بین 12000 تا 20000 دلار
  • شهریه دانشجویان کانادایی: میانگین شهریه برای هر سال بین 3000 تا 5000 دلار
  • شهریه دانشجویان کبکی در استان کبک: میانگین شهریه برای هر سال بین 1000 تا 3000 دلار

افرادی که از تخفیف شهریه بهره مند هستند عبارتند از:

  • شهروندان و افراد دارای اقامت دائم کانادا
  • افراد محافظت شده و خانواده وابسته آن‌ها طبق قانون اداره مهاجرت کانادا (منظور افرادی که پناهنده کانادا شده اند)
  • دانشجویان بین المللی واجد شرایط

مدارک لازم برای ویزای دانشجویی کانادا

برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا، نیاز به مدارکی است که به سه دستۀ مدارک مالی، مدارک شغلی و مدارک شخصی تقسیم می­‌شوند. همچنین در کشور کانادا، تحصیل به زبان انگلیسی یا فرانسه برای مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری امکان پذیر است. ارائه مدرک زبان انگلیسی برای پذیرش دانشگاه‌های کانادا لازم است. در مقطع کارشناسی ارائه مدرک زبان انگلیسی با نمره آیلتس حداقل 6 لازم است. در مقطع کارشناسی ارشد حداقل نمره آیلتس 6.5 است. برای پذیرش در مقطع دکترا دانشجوی متقاضی باید دانش زبانی خوبی داشته باشد تا بتواند استاد راهنما را برای همکاری جهت دریافت پذیرش متقاعد کند. معمولا اساتید و دانشگاه‌ها نمره ایلتس 7 را از دانشجو درخواست می‌کنند.

مدارک شخصی

  • عکس پرسنلی جدید
  • اسکن پاسپورت معتبر (خود و همسر و فرزندان در صورت وجود)
  • اسکن ترجمۀ کارت ملی و شناسنامۀ خود و همسر و فرزندان در صورت وجود به همراه کپی فارسی (در صورت تغییر نام، ذکر شده باشد)
  • ترجمۀ رسمی کارت پایان خدمت برای متقاضیان مرد یا همراهان
  • اسکن ترجمۀ سند ازدواج (در صورت وجود)

مدارک شغلی

  • اسکن ترجمۀ فیش ­های حقوقی و لیست سوابق بیمه
  • اسکن ترجمۀ رسمی آخرین لیست بیمه و اظهارنامه مالیاتی شرکت یا واحد صنفی برای کارفرمایان

مدارک مالی

  • ترجمۀ رسمی اسناد ملکی مسکونی، تجاری و یا اجاره نامه مسکونی یا تجاری به عنوان موجر
  • ترجمۀ رسمی دارایی­ هایی مانند خودرو
  • نامه تمکن بانکی
  • درصورت داشتن اسپانسر مدارکی مانند؛ ترجمۀ شناسنامۀ اسپانسر، ترجمۀ تعهد محضری، سوابق بیمه و فیش حقوقی، حقوق و دارایی­‌ها

مدارک لازم برای مقاطع تحصیلی 

شما برای تحصیل در کانادا نیازمند مدارک مختلفی هستید. این مدارک در مقاطع مختلف، اشتراکاتی داشته و در مقاطع بالاتر به نسبت بیشتر می­‌شوند. در ادامه مدارک مورد نیاز برای سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکترا را بررسی می‌­کنیم:

مدارک مورد نیاز برای مقطع کارشناسی

  • اسکن مدارکی مانند پاسپورت معتبر، ترجمۀ مدرک دیپلم و ریزنمرات سه سال آخر دبیرستان به همراه کپی فارسی (ترجمه مدرک و ریز نمرات پیش دانشگاهی در صورتی که در نظام آموزشی قبل تحصیل کرده باشید با فرمت PDF)
  • اسکن کارنامه زبان (در صورت لزوم با فرمت PDF)
  • رزومه (با فرمت Word)
  • انگیزه نامۀ مرتبط با رشته مورد نظر (با فرمت Word)
  • اطلاعات شخصی برای تکمیل فرم‌­ها شامل نام پدر، مادر، آدرس، شماره تلفن و کد پستی

مدارک مورد نیاز برای مقطع کارشناسی ارشد

  • ارائۀ مدارک ذکر شده در کارشناسی
  • توصیه نامۀ اساتید

مطلب مرتبط: بورسیه تحصیلی کانادا چه شرایطی دارد؟

مدارک مورد نیاز برای مقطع دکترا

  • ارائۀ مدارک ذکر شده در کارشناسی
  • توصیه نامه از اساتید
  • چکیدۀ پایان نامه فوق لیسانس (در صورت وجود با فرمت word)

لازم به ذکر است که مدارک مورد نیاز با توجه به شهر، دانشگاه و یا رشتۀ انتخابی ممکن است متغیر باشد. برای این کار پس از انتخاب دانشگاه مد نظرتان، حتما تحقیقات بیشتری در این رابطه داشته باشید.

به طور کلی ارائه مدارک زیر برای تحصیل در کانادا الزامی است:

  • گواهی سلامت
  • پاسپورت فعلی
  • مدرک اثبات کننده تمکن مالی شما
  • نامه پذیرش از DLI uni
  • ۲ قطعه عکس پاسپورتی
  • ارائه مدرک زبان درخواست شده

آزمون‌های اصلی انگلیسی پذیرفته شده توسط دانشگاه‌های کانادا 

  • انگلیسیدر سطح پیشرفته- IELTS
  • ارزیابی زبان انگلیسی دانشگاهی کانادایی- CAEL 
  • نوعی تست انگلیسی برای دانش آموزان و کارآموزان- CanTEST
  • ارزیابی زبان انگلیسی در ایالت میشیگان- MELAB

 تاریخ شروع سال تحصیلی در کانادا

درکانادا عموما سال تحصیلی از ماه سپتامبر تا می جریان دارد. بعضی دانشگاه‌ها دارای سیستم ترمی می‌باشند: ترم پاییز(سپتامبر تا دسامبر) و ترم زمستان (ژانویه تا می) یا سیستم 3 ماهه دارند که در آن تمامی دوره حتی در تابستان در دسترس هستند و در ماه می آغاز می‌شود.

شرایط پذیرش تحصیلی کشور کانادا

برای پذیرش تحصیلی کانادا در هر دانشگاه، باید مراحل زیر انجام شود:

  • در ابتدا لازم است با تعیین رشته تحصیل خود و دریافت پذیرش از دانشگاه مورد تایید وزارت علوم در کانادا اقدام کنید.
  • سپس فرم درخواست پذیرش دانشگاه را تهیه و تکمیل و سپس ارسال نمایید.
  • بررسی الزامات مدرک زبان برای پذیرش از دانشگاه کاناداست که یکی از خصوصیات مهم برای پذیرش دانشجو می‌باشد.

یکی از مهم‌ترین شرایط پذیرش دانشگاه‌های کشور کانادا بازه زمانی بین دریافت مدرک قبلی و درخواست پذیرش شماست. یعنی دانشجویانی امکان دریافت ویزای تحصیلی کانادا را خواهند داشت که کمتر از 5 سال وقفه بین مقاطع تحصیلی و زمان درخواست پذیرش آن‌ها وجود داشته باشد.

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت کانادا 2020

  • Dalhousie University
  • Laval University
  • McGill University
  • McMaster University
  • Memorial University of Newfoundland
  • Queen’s University at Kingston
  • Simon Faster University
  • University of Western Ontario
  • Universite de Sherbrooke
  • University de Montreal
  • University de Quebec a Montreal
  • University Guelph
  • University of Alberta
  • University of British Columbia
  • University of Calgary
  • University of Manitoba
  • University of Northern British Columbia
  • University of Ottawa ۱۹. University of Regina
  • University of Saskatchewan
  • University of Toronto
  •  University of Victoria
  •  University of Windsor
  • University Waterloo
  •  Western University

لیست تعدادی از دانشگاه های کانادا مورد تایید وزارت علوم 2022

  • Laval University
  • McGill University
  • McMaster University
  • Memorial University of Newfoundland Queen’s
  • University Simon Fraser
  • University University de Montreal University of Alberta
  • University of British Columbia
  • University of Calgary
  • University of Guelph
  • University of Manitoba
  • University of Ottawa
  • University of Saskatchewan
  • University of Toronto
  • University of Victoria
  • University of Waterloo
  • University of Western Ontario (Western University)
  • University of Windsor York
  • University Concordia
  • University Ecole de Technologie Supérieure
  • University of Quebec Lakehead
  • University of Quebec Ryerson
  • Dalhousie University

مطلب مرتبط: معرفی بهترین دانشگاه های کانادا

شرایط تحصیل در کالج‌های کانادا، دیپلم ایران

کالج‌ها مراکزی هستند که در آن‌ها سیستم آموزشی بیشتر عملی بوده و کمتر تئوری آموزش می‌دهند. دوره‌های موجود در کالج‌های کانادا یک تا دو ساله هستند و برای ورود نیاز به دیپلم دبیرستان ایران یا کانادا خواهد بود. سطح زبان مورد نیاز بیشتر کالج‌های کانادا آیلتس ۵.۵ تا ۶.۵ است و در صورت ضعیف‌تر بودن زبان امکان گذراندن دوره‌های تقویتی پیش از دوره اصلی وجود دارد. 

اما شرایط سنی برای ورود به کالج‌های کانادا، اصلا دور از ذهن نیست اگر دانشجوی ۵۵ ساله را مشغول تحصیل در کالج‌ ببینید. بله این واقعیت دارد. از آنجا که کالج‌ها بیشتر روی آماده‌سازی شما برای شغل خاصی تمرکز دارند، ورود به آن‌ها سن و سال نمی‌شناسد. خب این عالی هست، خیر؟‌ حتما بله! ولی اول باید ویزای کانادا را بگیرید.

حداقل شرایط لازم برای پذیرش تحصیلی کانادا در دانشگاه ها و کالج‌ها چیست؟

۱- شهریه یک سال تحصیل در کانادا را داشته باشید.

۲- با تمکن مالی هزینه زندگی یک سال را به سفارت نشان دهید.

۳- نمره زبان مورد نظر دانشگاه را بگیرید یا در دوره زبان دانشگاه شرکت کنید.

۴- معدل شما برای کالج ۱۲ و برای دانشگاه ۱۳ به بالا باشد.

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی از دانشگاه‌های کانادا عبارتند از :

  • اسکن پاسپورت معتبر
  • یک قطعه عکس جدید
  • هزینه های ثبت درخواست
  • آدرس و شماره تماس و کد پستی متقاضی
  • نام پدر و مادر متقاضی به طور کامل
  • ترجمه ریز نمرات پیش دانشگاهی و دیپلم
  • مدرک زبان معتبر (نمرات مورد نیاز در دانشگاه های مختلف و رشته های مختلف متفاوت است، مشاوره بگیرید)

 مدرک زبان لازم برای تحصیل در کشور کانادا

در کشور کانادا ، تحصیل به زبان انگلیسی یا فرانسه برای مقاطع لیسانس ، فوق لیسانس و دکتری امکان پذیر است . ارائه مدرک زبان انگلیسی برای پذیرش دانشگاه های کانادا لازم است . در مقطع کارشناسی ارائه مدرک زبان انگلیسی با نمره آیلتس حداقل 6 لازم است . در مقطع کارشناسی ارشد حداقل نمره آیلتس 6.5 است . برای پذیرش در مقطع دکترا دانشجوی متقاضی باید دانش زبانی خوبی داشته باشد تا بتواند استاد راهنما را برای همکاری جهت دریافت پذیرش متقاعد کند . و معمولا اساتید و دانشگاه ها نمره ایلتس 7 را از دانشجو درخواست میکنند.

 

مدارک لازم برای ویزای دانشجویی و تحصیلی کانادا

 

تحصیل در کانادا – مدارک لازم برای درخواست پذیرش تحصیلی کانادا

بعد از پذیرش از دانشگاه مورد نظر باید به صورت آنلاین یا به صورت حضوری در مرکز درخواست ویزا ، درخواست ویزای تحصیلی جهت مهاجرت به کانادا نمایید.  

ارائه مدارک زیر برای تحصیل در کانادا لازم است:

  • گواهی سلامت
  • پاسپورت فعلی
  • مدرک اثبات کننده تمکن مالی شما
  • نامه پذیرش از DLI uni
  • ۲ قطعه عکس پاسپورتی
  • ارائه مدرک زبان درخواست شده

حتما بخوانید: شرایط تحصیل پزشکی در کانادا( شرایط و دانشگاه‌ها)

تحصیل در کانادا – شرایط پذیرش تحصیلی کشور کانادا

برای پذیرش تحصیلی کانادا در هر دانشگاه ، باید مراحل زیر انجام شود :
  • در ابتدا لازم است با تعیین رشته تحصیل خود و دریافت پذیرش از دانشگاه مورد تایید وزارت علوم در کانادا اقدام کنید .
  • سپس فرم درخواست پذیرش دانشگاه را تهیه و تکمیل و سپس ارسال نمایید .
  • بررسی الزامات مدرک زبان برای پذیرش از دانشگاه کاناداست که یکی از خصوصیات مهم برای پذیرش دانشجو می باشد .

یکی از مهم ترین شرایط پذیرش دانشگاه های کشور کانادا بازه زمانی بین دریافت مدرک قبلی و درخواست پذیرش شماست . یعنی دانشجویانی امکان دریافت ویزای تحصیلی کانادا را خواهند داشت که کمتر از 5 سال وقفه بین مقاطع تحصیلی و زمان درخواست پذیرش آنها وجود داشته باشد.

دلایل ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا

همان­طور که گفته شد، درصورتی که مدارک متقاضی ناقص باشد، درخواست گرفتن ویزای دانشجویی او رد می­شود. همچنین در مواردی، ترجمۀ ضعیف مدارک نیز باعث رد شدن درخواست افراد شده است. رد شدن درخواست ویزای تحصیلی به عوامل دیگری نیز وابسته است که در ادامه با آن­ها بیشتر آشنا می­شویم.

نبود دلیل کافی برای بازگشت متقاضی به کشور

در صورتی که فرد متقاضی در ایران مال و یا خانواده­ای نداشته باشد، انتظار می­رود که پس از دریافت ویزای دانشجویی کانادا، دلیلی برای بازگشت به ایران پس از اتمام تحصیل نداشته باشد. درنتیجه به احتمال زیاد درخواست او رد می­شود.

مطلب مرتبط: ریجکت ویزای تحصیلی کانادا

نداشتن تمکن مالی

یکی از مهم­ترین دلایلی که باعث در شدن درخواست بیشتر افراد می­شود، نداشتن هزینۀ تحصیل و زندگی مخصوصاً در سال اول است. اگر متقاضی نتواند در این خصوص اطمینان خاطر بدهد، درخواست او رد می­شود. به همین دلیل بهتر است هنگام تکمیل مدارک، از مشاورین خبره در ویزا پلنر راهنمایی بگیرید.

گپ تحصیلی

گپ تحصیلی به معنای فاصلۀ زمانی بین دو مقطع تحصیلی که بیش از یک سال باشد است. یکی از شروط تحصیل در کانادا، این است که متقاضی گپ تحصیلی نداشته باشد. درصورت دارا بودن گپ تحصیلی باید مدارک کافی برای توجیه این فاصلۀ زمانی وجود داشته باشد. برخی از موارد توجیه گپ تحصیلی عبارتند از: خدمت سربازی، گذراندن دورۀ یادگیری زبان یا آموزش­های فنی و حرفه­ای، سابقۀ کار، فوت اعضای درجۀ یک متقاضی، ازدواج و مسائل مربوط به آن (طلاق و تولد فرزند) و آسیب دیدگی حاد.

پذیرش مشروط

یکی از عواملی که ممکن است احتمال رد شدن درخواست ویزا را به همراه داشته باشد، پذیرش مشروط از جانب دانشگاه است. به عنوان مثال؛ ممکن است متقاضی نمرۀ زبان کافی را به دست نیاورده باشد و در این صورت دانشگاه با گذاشتن شرط شرکت در دوره­‌های مختلف در دانشگاه، پذیرش می­کند. البته لازم به ذکر است که گاهی بعضی از افراد به دلیل داشتن سوابق تحصیلی و یا شغلی درخشان، احتمال ریجکت شدن کم­تری دارند.

علاوه ­بر عواملی که گفته شد، متفاوت بودن رشتۀ تحصیلی سابق و رشتۀ انتخابی در کانادا، نبود دلیل کافی برای ادامۀ تحصیل در کانادا، نداشتن شغل در کشور خود و سفر نکردن به کشورهای خارجی نیز از مواردی هستند که ممکن است بر اخذ ویزای تحصیلی اثرگذار باشند، اما تأثیر آن­‌ها مانند دیگر مواردی که ذکر شد پر اهمیت نیست.

در پایان خوب است بدانید که معمولاً 90 روز پس از پایان تحصیلات متقاضی، اعتبار ویزای دانشجویی او به پایان می­رسد. در صورتی که فرد بخواهد در کانادا اقامت داشته باشد، توصیه ما این است که ضمن افزایش مهارت­‌های خود، در شغل مناسب مشغول به کار شده و درخواست مجوز کار در کانادا را بدهد. از آن­جایی که کانادا به افراد خارجی با استعداد و کوشا فرصت ارائۀ توانمندی­‌هایشان را می‌­دهد، مراحل اخذ اقامت راحت­‌تر طی خواهد شد.