Rate this page

هرچند برای دست یافتن به اقامت دائم در کانادا راه‎‌‌های متعددی وجود دارد اما یکی از بهترین روش‌ها برای سکونت و اخذ اقامت کانادا از طریق خرید بیزینس در این کشور است. در واقع، این شیوه در عین این که نوآورانه است، نیازمند این است که شناخت کافی با قوانین و مسائل حقوقی این کشور داشته باشید.

از سوی دیگر، خرید بیزنس در کانادا ممکن است بسیار ساده و آسان به نظر برسد اما واقعیت این است که اگر چنین گزینه‏‌ای را انتخاب کرده‌‎اید باید توانایی مالی بالایی برای خرید یک کسب و کار در این کشور داشته باشید.

به همین دلیل، گستره افرادی که از این طریق اقدام به اخذ ویزا می‎‌کنند بسیار کم است. چرا که به طور کلی خرید بیزنس با توجه به سرمایه فراوانی که نیاز دارد، فقط به افراد متمول پیشنهاد شده و این روش برای بیشتر افراد متقاضی مهاجرت به کانادا، چندان جذاب نیست.

 در همین راستا و در ادامه، اطلاعاتی جامع راجع به مسائل، نکات، شرایط و روش‌‎های دستیابی به یک بیزنس خوب جهت اخذ اقامت کانادا از طریق خرید بیزنس در اختیارتان قرار می‌دهیم.

چگونه در کانادا تجارت راه اندازی کنیم؟

اخذ اقامت کانادا از طریق خرید بیزنس یا همان ویزای کار کانادا به این معنی است که با داشتن شرایط و سرمایه کافی به راحتی می‌‎توانید مالک کسب و کار خودتان شده و به این کشور مهاجرت کنید. در واقع، در این شیوه شما پس از اینکه بتوانید مراحل قانونی برای مالکیت یک کسب و کار یا واحد تجاری را در کانادا پشت سر بگذارید؛ صاحب آن بیزنس محسوب شده و اقامت این کشور را دریافت خواهید کرد.

اگر چنین شیوه‌‎ای را برای اقامت در کانادا انتخاب کرده باشید، شما باید یک Owner Operator یا مالک بیزنس باشید. این به این معنی است که شما باید صاحب شرکتی باشید که کارمندانی کمتر از 10 نفر داشته و خود به عنوان مدیر در آن فعالیت کنید.

همانطور که در مقدمه این مطلب اشاره کردیم، این روش برای افراد متمول و دارای سرمایه فراوان، گزینه بسیار خوبی است. ما به این افراد توصیه می‌‎کنیم که تا پس از گذراندن مراحل قانونی و با بهره گیری از قوانین مشارکت در مالکیت کسب و کارها، در کشور کانادا سرمایه گذاری کرده و از این طریق به موفقیت‏‌های فراوانی نیز دست یابند.

به طور کلی، سرمایه گذاری و خرید بیزنس در کانادا در 2 مرحله و به صورت زیر انجام می‎شود:

  1. ابتدا، اجازه کار موقت براساس قوانین دولت فدرال برای شهر مورد نظر اخذ می‎‌‌‌شود. در اینجا، دولت فدرال به سرمایه گذاران خارجی اجازه می‎دهد در صورت خرید بخش عمده‌‎ای از یک تجارت سودآور در کانادا، “اجازه کار موقت” را دریافت کنند.
  2. در مرحل بعدی و پس از کسب مجوز کار موقت، فرد سرمایه گذار خارجی باید بتواند اداره کار کانادا را مجاب کند که حضورش برای آن بیزنس، ضروری است. اگر شما به عنوان سرمایه گذار بتوانید این دو مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارید؛ نامه‌‎ای به عنوان LIMA دریافت خواهید کرد. بعد از گرفتن این نامه، می‎توانید درخواست ویزای کار بدهید که پس از تأیید دولت کانادا، ویزای کارتان صادر خواهد شد.

این فرایند چیزی حدود 6 ماه زمان می‎برد. سرمایه گذاران خارجی تحت عنوان گرداننده بیزنس، می‎توانند اقامت موقت خود را دریافت کرده و پس از طی مراحل قانونی، برای اخذ اقامت دائم اقدام کنند.

 

 

روش خرید بیزینس ( مالک – عامل بودن) در کانادا

خرید بیزینس ممکن است در دو دسته کلی ثبت شرکت یا کارآفرینی قرار گیرد که ثبت شرکت بسته به نوع بیزینس باید تمکن مالی اثبات گردد و حداقل و حداکثر ندارد. در برنامه‌های کارآفرینی برای خرید بیزینس از حداقل دویست هزار دلار شروع می‌شود.

مطلب مرتبط: مهاجرت به کانادا از طریف استارتاپ ویزا کانادا

در خرید بیزینس چند نکته بسیار اهمیت دارد:

1. ارائه یک بیزینس پلن دقیق، برای افزایش شانس ویزا و کم کردن ریسک شکست بیزینس که به تحقیق بازار اصولی در کانادا نیازمند است.

2. تحقیق کامل راجع به بیزینسی که قرار است خریداری شود. شما باید از عدم بدهی صاحب بیزینس به دولت و کارمندان اطمینان حاصل کنید.

3. تحقیق راجع به میزان سود و زیان بیزینس (گاهی بیزینس‌هایی که در آستانه ورشکستگی هستند قصد فروش بیزینس دارند و با پرونده سازی قصد فریب خریدار را دارند). در این مورد بسیار باید هوشیار باشید چون ممکن است به راحتی با پیشنهادهای وسوسه کننده شما را فریب دهند و چشم و گوش بسته بیزینسی را خرید کنید (حواستان به دلالان غیر مجاز ملک و مهاجرت باشد)

4. انتخاب صحیح مسیر مهاجرت با شرایط خودتان (این موضوع هم بسیار اهمیت دارد که در انتخاب صحیح مسیر مهاجرت دقت و دانش کافی داشته باشید)

 مقصود از مالک – عامل بودن خرید بیزنس چیست؟

 یکی از پیش‌نیازهای طرح شده در پروسه اخذ اقامت از طریق خرید بیزینس در کانادا این است که برنامه کاری باید یک برنامه مالک-عامل باشد. قاعده صاحب-مالک بودن یک برنامه رسمی و با ردیف تعریف شده مشخصی در قوانین رسمی مهاجرت دولت کانادا نبوده و در واقع یک نوع اجازه کار صادر شده تحت برنامه (TFWP) است.

به همین دلیل هیچ سقف مشخصی برای آن تعریف نشده و هیچ آمار رسمی در مورد تعداد ویزاهای اخذ شده با این روش وجود ندارد. نیاز به ذکر است که (TFWP) یک برنامه جذب کارگران مقطعی خارجی است که در سطح فدرال پیاده خواهد شد.

برخی از بندها و موارد طرح شده در قوانین این برنامه مهاجرت به کانادا، اخیراً تا حد زیادی توجه متقاضیان متمول و دارای بنیه مالی قوی را به خود جلب کرده است. این مجموعه قوانین که همان قوانین تسهیل‌کننده اقامت از طریق خرید بیزینس در کانادا هستند دارای پیچیدگی‌های خاصی بوده و باید به دقت مورد بررسی قرار گیرند. اما سوای پیچیدگی‌های موجود مقصود از مالک-عامل بودن یک برنامه کاری این است که نوع کسب و کار باید به شکلی باشد که شخص مالک، خود نیز نقشی اجرایی و مشخص در پیشبرد کسب و کار داشته باشد؛ یعنی به این شکل که فقط سرمایه‌گذاری کرده و در جریان پیشبرد امور وظایف اجرایی نداشته باشد، قابل قبول نیست.

شرایط خرید بیزنس در کانادا

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که به اخذ اقامت کانادا از طریق خرید بیزنس تمایل دارید، بهتر است از شرایط این کار مطلع باشید. این شرایط عبارتند از:

  1. اثبات برخورداری از دارایی به ارزش یک میلیون دلار (اعم از نقدی و غیر نقدی) توسط مدارک و اسناد معتبر قانونی. علاوه بر آن، باید مبلغی معادل 300 هزار دلار نیز برای خرید بیزنس به صورت نقدی داشته باشید.
  2. برخورداری از سابقه مدیریت در کسب و کار به مدت 3 سال
  3. حداقل نمره مدرک آیلتس ( نمره 5)
  4. حداقل مدرک دیپلم
  5. در دست داشتن بیزنس پلن یا همان برنامه کاری جامع
  6. بازدید از مکان بیزنس پیش از خرید
  7. بیزنس مزبور باید دارای منافع اجتماعی، فرهنگی، تولیدی و همچنین اقتصادی برای دولت کانادا باشد
  8. اخذ تأییدیه اجازه کار موقت از دولت کانادا

مطلب مرتبط: ویزای کار کانادا؛ مهاجرت به کانادا از طریق ویزا کار

چه کسی می‌تواند برای روش مهاجرت از طریق خرید بیزنس اقدام نماید

 برای پیروز شدن و دستیابی به موفقیت اقامت از طریق خرید بیزینس در کانادا، سرمایه‌گذار خارجی باید:

  1.   تجربه مدیریت قابل اثبات و قابل انتقالی را داشته باشد. مقصود از این دو، امکان طرح موضوع در مورد تجربه مدیریت بر مبنای مستندات و مدارک رسمی است.
  2.   سرمایه کافی برای خرید کسب و کار مناسب در کانادا را داشته باشد.
  3.   از توانایی زبانی کافی برای تکلم به انگلیسی یا فرانسوی برخوردار بوده و از این طریق امکان انجام وظایف یک ساختار مدیریتی و ایجاد ارتباط با کارمندان را داشته باشد.
  4.  حداقل  بیش از 50 درصد از سهام یک بیزینس فعال را در اختیار داشته باشد.

 مالکیت سهم در بیزینس، به خودی خود تضمینی برای موفقیت شما در پلن اقامت از طریق خرید بیزینس در کانادا نیست و بسیار مهم است تا سایر ابعاد مسئله را مد نظر داشته باشید. به طور مثال تجربه کاری یک عامل تعیین‌کننده و مهم برای پیروزی در این روش  است و باید به شکل جدی آن را بررسی کنید. بسیار مهم است تا بتوانید تجربه کاری خود را در قالب مستندات و اسناد محکمی بیان کنید و این کار مستلزم دانش حقوقی و شناخت کافی نسبت به پرونده‌های مهاجرتی است.

مراحل خرید بیزنس در کانادا

پروسه اقدام برای این روش مهاجرتی به شرح زیر می‌باشد:

  • مرحله نخست: کسب ویزای کار کانادا از طریق خرید یک کسب و کار فعال
  • مرحله دوم: کسب اقامت دائم کانادا یک سال پس از ورود به کانادا و مدیریت موفق بیزینس

مرحله نخست 

در این مرحله متقاضی باید برای خرید قسمتی (بیش از 50 درصد ) یا تمام یک بیزینس فعال کانادایی با مالک آن به توافق برسد و قرارداد خرید را امضا نماید. به صورت معمول درصدی از مبلغ توافق به عنوان پیش پرداخت به مالک پرداخت می‌شود و پرداخت الباقی مبلغ منوط به دریافت ویزای کار می‌شود. سپس برای متقاضی گواهی lmia ( گواهی ارزیابی تاثیرات بر بازار کار) اخذ می‌گردد.

یکی از مزایای این روش این است که متقاضی از درج تبلیغات پیشنهاد کاری (جاب آفر) در وب سایت‌ها و روزنامه‌های کانادا معاف می‌باشد. در ادامه باید یک بیزینس پلن جامع تهیه شود به شکلی که متقاضی نشان دهد چگونه حضور او در بیزینس به گسترش آن و تولید کار یا حفظ کارمندان موجود کمک می‌کند.

پس از اخذ LMIA  متقاضی باید برای دریافت ویزای کار درخواست دهد. این ویزا معمولا یک ویزای کاری موقت 12 یا 24 ماهه خواهد بود. در این مرحله به متقاضی ویزای کار و به همسر او ویزای کار اوپن و به فرزندان زیر 18 سال ایشان ویزای تحصیلی و آموزش رایگان در مدرسه داده  می‌شود. مدت زمان دریافت ویزای کار در این روش بین حدود 6 تا 10 ماه میباشد.

مرحله دوم 

متقاضی پس از دریافت ویزای کار خود باید وارد کانادا شده و مبلغ الباقی خرید سهام کسب و کار را پرداخت نماید. سپس بایستی به مدت حداقل یک سال آن بیزینس را با موفقیت اداره نموده و حقوق کلیه پرسنل خود را پرداخت نموده و تمام مراحل کاری خود را به اداره مهاجرت گزارش نماید. برای اقدام جهت کسب اقامت دائم متقاضی باید در این بازه زمانی موفق به کسب آیلتس حداقل 6 در همه مهارت‌ها شده باشد و سپس به عنوان مدیر یا یکی از مدیران بیزینس از طریق روش تجربه کانادایی اقدام جهت کسب اقامت دائم نماید.

متقاضی که که دارای شرایط مذکور باشد شانس زیادی برای کسب اقامت دائم کانادا از طریق روش تجربه کاری کانادایی را دارا است. اما باید به این نکته توجه داشت که همه این دسته از متقاضیان باید در لیست انتظار قرار بگیرند و هر ماه تعدادی از آن‌ها با توجه به امتیازشان از لیست انتظار انتخاب می‌شوند. بنابراین انتخاب شدن متقاضی از لیست انتظار و کسب اقامت دائم کانادا از این روش حتمی نبوده، هرچند شانس بسیار بالایی دارد.

پروسه پیشروی پلن اقامت از طریق خرید بیزینس در کانادا به چه شکل است؟

 این موضوع را در چند گام تشریح خواهیم کرد:

  سرمایه‌گذار خارجی باید یک کسب و کار مناسب را شناسایی کرده و انتخاب خود در مورد آن را نهایی کند.

 یک (LMIA) معتبر با یک برنامه کاری ارائه شود. در مورد (LMIA) و ماهیت حقوقی آن بیشتر به تفصیل نکاتی بیان شده و قابل رجوع است.

 هنگامی که پاسخ (LMIA) مثبت بوده و این موضوع به طور رسمی اعلام شد. سرمایه‌گذار می‌تواند یک ویزای کاری موقت 12 تا 24 ماهه را دریافت کرده و تحت عنوان یک سطح مدیریتی در کانادا اقامت یابد و مابقی گام‌های مورد نیاز برای موفقیت و برپایی کسب و کار را سپری کند.

 این پروسه ممکن است چقدر زمان نیاز داشته باشد؟

 در مورد یافتن کسب و کار مناسب نمی‌توان زمان دقیقی را مشخص کرد زیرا زمان آن شدیداً منعطف بوده و وابسته به انتخاب و میل خود شماست. اما در مورد سایرمراحل اخذ اقامت از طریق خرید بیزینس در کانادا باید گفت که دریافت (LMIA) بین 2 تا 3 ماه و سایر مراحل به حداقل 3 ماه فرصت نیاز دارند. باید در نظر داشت که پیشبرد امور گاهاً برای ایرانیان قدری زمان برتر خواهد شد و تکمیل و موفقیت پرونده مهاجرتی می‌تواند به بیش از 10 ماه زمان نیاز داشته باشد.

همچنین بخوانید: بهترین راه اخذ اقامت دائم کانادا

 صاحبان اجازه کار، چه زمان می‌توانند برای اخذ اقامت دائم درخواست دهند؟

 دقت داشته باشید که اساساً هیج کفی و سقفی از نظر زمانی برای این منظور تعیین نشده است. در طول اولین سال از کار در کانادا، سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند. در کنار سایر اعضا خانواده خود برای دریافت اقامت دائم اعلام درخواست کرده اگر تحت هر یک از برنامه‌های مهاجرتی، بتوانند به پیش‌نیازها دست پیدا کنند، موفق به اخذ ویزای کانادا خواهند شد. این گام از پلن اقامت از طریق خرید بیزینس در کانادا می‌تواند تحت برنامه‌های استانی یا فدرال تکمیل شود. در بسیاری از موارد این گام می‌تواند بین 12 تا 18 ماه زمان نیاز داشته باشد.

چه بیزینس هایی در کانادا قابل خریداری هستند؟

چندان دقیق نمی‎‌‌توان راجع به کسب و کارهای قابل خرید در کانادا نظر داد. زیرا هیچ قاعده مشخصی در این باره وجود ندارد و شما می‏توانید پس از کسب مجوزهای لازم، هر یک از کسب و کارهای فعال در کانادا همچون پمپ بنزین، داروخانه، خشکشویی، کافه، فروشگاه لباس، شرکت تبلیغاتی و… را خریداری کنید.

اما آنچه در این زمینه باید بدانید این است که دلیل فروش کسب و کار را در نظر بگیرید. هرچند دلیل فروش یک بیزنس آن هم به سرمایه گذار خارجی می‏‎تواند متنوع باشد اما بهتر است بدانید که احتمال فروش یک بیزنس پرسود بسیار کم است. اغلب مالکانی که قصد فروش کسب و کارشان را داردند، در میزان سوددهی دچار مشکل شده و تصمیم به این کار می‎گیرند. بنابراین، ممکن است شما براساس سابقه و تجربه فعالیت‎‌‌های کاری مرتبط بتوانید آن بیزنس را احیا کنید و یا حتی در آن شکست بخورید.

درمورد قیمت کسب و کارها نیز باید بگوییم که این موضوع کاملا به گستردگی، میزان سود و پیشرفت آن کسب و کار بستگی دارد. از سوی دیگر، محصولاتی که در اختیار سهام آن کسب و کار قرار دارند نیز، در قیمت نهایی فروش بیزنس دخیل‎ اند.

چگونه بیزنس ‎های قابل خریداری را در کانادا پیدا کنیم؟

اگر به دنبال خرید بیزنس در کانادا هستید، راه‌‏های مختلفی برای این کار وجود دارد. دنبال کردن آگهی‎‌های موجود در مجلات و روزنامه‌‏ها، رفتن سراغ دلال‎‌های خرید و فروش بیزنس و وب سایت‎‌هایی مانند buysell.com از جمله مواردی هستند که در این مسیر به شما کمک می‌‎کنند.

در پایان

فراموش نکنید که سایت‎‌‎ها، دلالان و آگهی‎‎‌‌های روزنامه‏‌ها، فقط در معرفی یک بیزنس شما را یاری می‏کنند. اگر پس از مطالعه شرایط دریافت ویزای کار در این یادداشت، همچنان به اخذ اقامت کانادا از طریق خرید بیزنس تمایل دارید، بهتر است که با وکلا، مشاوران حقوقی و مؤسسات مهاجرتی معتبر در این زمینه مشورت کرده و خریدی مطمئن را تجربه کنید.

مشاوران و متخصصان ما در ویزاپلنر، برای راهنمایی شما در هر یک از مراحل خرید بیزنس و اخذ اقامت در کانادا، همراه‎تان هستند. کافی است پرسش‎‌‌های خود را در با ما مطرح کنید.