Rate this page

اگر شما هم قصد مهاجرت به کانادا را دارید، دریافت اطلاعات مهم و شناخت انواع ویزا‌های این کشور یکی از مهم‌ترین مواردی است که بایستی برای آن وقت بگذارید؛ در این مطلب ویزاپلنر قصد دارد، از صفر تا صد اطلاعات مربوط به سوپر ویزای کانادا را در اختیار شما قرار دهد. پیش از هر چیزی خواهیم گفت که سوپر ویزا کانادا چیست و سپس به ویژگی‌های متمایز کننده، مراحل اخذ، هزینه‌ها و مدت زمان لازم برای دریافت آن و دیگر نکات مهم در این رابطه، اشاره خواهیم نمود.

سوپر ویزای کانادا چیست؟

سوپر ویزای کانادا به صورت اختصاصی برای اولیا افرادی که اقامت این کشور را دارند، طراحی شده است. در واقع به وسیله این ویزا، افرادی که کارت PR کانادا را دارند، می‌توانند اقامت دائمی کانادا را برای پدر و مادر و پدر بزرگ و مادربزرگ‌هایشان، فراهم کنند. به همین دلیل است که این ویزا به “ویزای والدین” نیز معروف است.

دولت کانادا با هدف بالابردن رضایت مهاجرین خود و همچنین افزایش نیروی کار، در سال 2011 سوپر ویزای کانادا را به لیست ویزا‌های خود اضافه کرد و به جمع اندک کشور‌هایی که دارای این ویزا هستند پیوست. علی رغم اینکه اجازه کار به مهاجرین دارای این ویزا داده نمی‌شود، دولت کانادا با اضافه کردن این ویزا گام دیگری برای ایجاد راحتی بیشتر نیروهای انسانی خودش و کم کردن دغدغه تربیت فرزند آن‌ها، در راستای سیاست‌های افزایشی جمعیت برداشت.

این ویزا با هدف جلوگیری و کاهش محدودیت‌هایی که برای والدین افراد مقیم کانادا در هنگام دیدن آن‌ها، به وجود می‌آمد ایجاد شد. پیش از ایجاد سوپر ویزای کانادا، لازم بود تا والدین شهروندان کانادایی که در کشور دیگر زندگی ‌می‌کردند با دریافت ویزای گردشگری به این کشور سفر کنند (که اعتبار کوتاه مدت آن مشکلات زیادی را ایجاد می‌کرد).

 

 

شرایط دریافت سوپر ویزای کانادا

به طور کلی بجز مدارک و فرم‌های جزئی که برای درخواست سوپر ویزای کانادا لازم است، شرایطی نیز وجود دارند که فرد دعوت کننده و یا والدین وی بایستی آن‌ها را دارا باشند. این شرایط عبارت اند از:

داشتن درآمد کافی توسط تقاضا کننده

شخصی که دعوت نامه‌ای برای والدین خودش ارسال می‌‎کند علاوه بر این نامه کتبی، بایستی مدارکی را مبنی بر داشتن درآمد کافی به سفارت کانادا ارائه کند. این مدارک نشان می‌دهند در صورت ایجاد هر گونه هزینه‌ای که پرداخت آن توسط والدینش ممکن نباشد، فرزند (یا نوه) آن‌ها از توان مالی لازم برای رفع این هزینه‌ها برخوردار است.

شخص دعوت کننده بایستی فیش حقوقی، صورت حساب بانکی، گواهی اشتغال (که حقوق ثابت و تاریخ استخدام وی را نشان دهد)، بیانیه بیمه اشتغال و در نهایت برگه ارزیابی مالیاتی T1 و T4 سال جاری خود را، برای اثبات داشتن تمکن مالی کافی ارائه دهد. به عبارتی دیگر می‌توان گفت ارائه این موارد برای ارسال دعوت‌نامه به والدین الزامی است. با توجه به آخرین بروزرسانی‌های سفارت کانادا، حداقل درآمد سالیانه برای شخص دعوت کننده حدود 25000 دلار کاناداست که این مقدار با افزایش تعداد اعضای خانواده بیشتر خواهد شد.

داشتن بیمه بهداشت و درمان

همانطور که در دیگر محتوا‌های ویزاپلنر به این نکته اشاره کرده‌ایم، با توجه به بالابودن هزینه‌های درمانی و همچنین قوانینی که در این کشور وجود دارد، لازم است تا تمامی افرادی که برای اخذ ویزای کانادا اقدام می‌کنند، بیمه مناسب بهداشت و درمان را تهیه نمایند. همچنین این بیمه باید دارای شرایط خاصی نیز باشد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

شرایط حداقلی لازم برای بیمه‌نامه

  • داشتن اعتبار یک ساله
  • ارائه 100.000 دلار پوشش
  • داشتن اعتبار و در دسترس بودن برای هر بار ورود به خاک کانادا
  • پوشش بستری شدن، مراقبت‌های بهداشتی و بازگشت به کشور

داشتن دعوت نامه از طرف نوه یا فرزند

همانطور که پیش‌تر گفته شد، قبل از انجام باقی مراحل برای ثبت درخواست سوپر ویزای کانادا، والدین بایستی دعوت‌نامه‌ای را دریافت کنند. داشتن این دعوت‌نامه به همراه مدارک زیر نیز از مواردی هستند که بایستی به سفارت کانادا برای درخواست سوپر ویزای این کشور ارائه شوند.

  • تضمین تامین مخارج والدین
  • فهرست و تعداد افراد ساکن در خانه فرستنده دعوت‌نامه
  • کپی کارت شهروندی یا مدرکی مبنی بر اقامت وی در کانادا

مطلب مرتبط: ویزا مولتی کانادا چیست؟ شرایط اخذ ویزا مولتی ۲۰۲۲

مدارک لازم برای اخذ سوپر ویزای کانادا و الزامات آن

همانند دیگر درخواست‌های ویزا، مدارکی نیز به صورت اختصاصی بجز شرایط گفته شده لازم است؛ لذا در ادامه به پاسخ سوال مدارک لازم برای سوپر ویزای کانادا چیست اشاره خواهیم نمود

  • تکمیل نمودن و ارسال فرم مخصوص سوپر ویزای کانادا (فرم درخواست ویزا)
  • فرم تکمیل شده اطلاعات خانوادگی
  • اصل پاسپورت جدید و پاسپورت‌های قدیمی
  • دو قطعه عکس رنگی با اندازه 3.5 در 4.5 و زمینه سفید
  • نامه کتبی که توسط فرد درخواست دهنده (فرزند یا نوه مقیم کانادا) مبنی بر پرداخت هزینه‌های والدین در این کشور
  • ارائه مدرک دادن تست پزشکی در ایران (تستی که توسط پزشک‌های معتمد سفارت کانادا در ایران گرفته می‌شود)

و همچنین ترجمه مدارک زیر که مهر دارالترجمه رسمی در آنها وجود داشته باشد:

  • اسناد ملکی
  • مدارک شغلی
  • شناسنامه افراد
  • مدارک ازدواج (در صورتی که زوجین با یکدیگر قصد مهاجرت دارند)

ذکر این نکته الزامی است که حتما پیش از ارسال مدارک برای سفارت کانادا، از طریق سایت و یا مشاورین امور مهاجرت که در این رشته تجربه کافی را داشته باشند، از جزئیات مدارکی که بایستی ارسال شوند اطمینان کامل حاصل کنید. کمبود مدارک و یا وجود مشکلاتی در آنها ممکن است باعث کند شدن فرایند اخذ ویزا، ایجاد هزینه‌های اضافه و یا حتی رد شدن درخواست شما شود.

مدارک لازم جهت اخذ سوپر ویزای کانادا

مدت اعتبار سوپر ویزای کانادا

مدت اعتبار سوپر ویزای کانادا به اعتبار پاسپورت شخص متقاضی (و قاعدتا کشور مبدا که می‌خواهد از آن به کانادا مهاجرت کند) بستگی دارد؛ با این حال سوپر ویزای کانادا، معمولا با اعتبار 10 ساله برای افرادی که تایید صلاحیت می‌شوند صادر می‌گردد. در کشور ما ایران، به دلیل اعتبار 5 ساله پاسپورت‌های صادره، عملا لازم است تا یک ماه قبل از اتمام اعتبار پاسپورت، به ایران برگشته و فرایند گرفتن مجدد آن را طی کنید.

مالیتپل بودن سوپر ویزای کانادا و این ویژگی خاص که با هر بار ورود، فرد دارنده می‌تواند تا مدت 2 سال در کانادا زندگی کند، باعث شده تا این ویزا ارجحیت قابل توجهی نسبت به ویزای توریستی کانادا پیدا کند. افرادی که با ویزای توریستی به کانادا سفر می‌کنند، لازم است تا هر 6 ماه با خروج و ورود مجدد به خاک کانادا اعتبار ویزایشان را تمدید کنند (البته در صورتی که ویزای مالتیپل توریستی را تهیه کرده باشند).

دیگر نکات مهم در خصوص سوپر ویزای کانادا

علاوه بر تمامی موارد گفته شده نکات دیگری نیز در خصوص سوپر ویزای کانادا وجود دارند که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست؛ همچنین با دقت و عمل کردن به آن‌ها احتمال پذیرفته شدن درخواست شما تا حد قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

  1. در صورتی که درآمد فرد درخواست دهنده به مقدار حداقلی مشخص شده توسط سفارت نمی‌رسد، وی می‌تواند درآمد همسر خود را نیز با این مقدار جمع کرده و به عنوان درآمد اشتراکی خانوار به سفارت کانادا اعلام کند.
  2. برای شمارش تعداد اعضای خانواده (جهت تطبیق دادن حداقل میزان درآمد) حتما به این نکته دقت کنید که این شمارش برای اعضای ساکن خانواده در کانادا نیز انجام می‌شود. به عنوان مثال در صورتی که فرد دعوت کننده به همراه همسر و یک فرزند زندگی کند و بخواهد برای پدر و مادر خودش دعوت‌نامه ارسال نماید، بایستی حداقل درآمد مربوط به خانواده 5 نفره را داشته باشد (که تقریبا برابر 52600 دلار کاناداست)
  3. هیچ کدام از دیگر وابستگان نزدیک، بجز والدین و پدربزرگ و مادربزرگ فرد درخواست دهنده، امکان استفاده از سوپر ویزای کانادا را ندارند. می‌توان گفت که برای این افراد بهترین انتخاب موجود، درخواست برای ویزای توریستی کانادا است.
  4. احتمال قبولی و یا اصتلاحا نرخ تایید سوپر ویزای کانادا بر اساس آخرین تحقیقات 83 درصد است. این مقدار نسبتا قابل توجه و خوبی است، اما در مقایسه با ویزای توریستی کانادا از مقدار کمتری برخوردار است؛ البته که می‌توان گفت این اختلاف با توجه به مدت اعتبار ویزا و ریسک‌های جانبی برای دولت کانادا قابل توجیه است.

آفیسر مربوطه در سفارت کانادا که مسئول بررسی مدارک شماست، وظیفه دارد تا علاوه بر صحت سنجی مدارک تایید کند که درخواست دهندگان واقعا با هدف سفر و دیدن فرزندان به کانادا سفر می‌کنند. به عبارتی دیگر وی باید اطمینان نسبی حاصل کند که درخواست دهندگان پس از اتمام مهلت ویزایشان به ایران برخواهند گشت.

لذا ذکر دقیق و شفاف مواردی از جمله هدف سفر، وجود روابط خانوادگی عمیق و همچنین وضعیت مالی و داشتن املاک و وابستگی‌های اقتصادی در ایران، می‌تواند به قانع کردن آفیسر بررسی کننده کمک فراوانی بکند.

  1. در مسیر گرفتن سوپر ویزای کانادا از ابتدای آماده سازی دعوت‌نامه و دیگر مدارک تا مراحل انگشت نگاری و تاییدیه‌های نهایی، داشتن یک همراه حرفه‌ای و با تجربه برای آسان‌تر کردن مسیر واجب است. اگر با دقت به این مسئله نگاه کنیم درخواهیم یافت که استفاده از مشاورین زبده در مسیر مهاجرت نه تنها به هزینه‌های تمام شده مهاجرت افزوده نمی‌کند بلکه از اتلاف وقت و هزینه بسیاری نیز جلوگیری می‌کند.

در پایان باید گفت سوپر ویزای کانادا به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد، بهترین انتخاب برای دعوت اولیا به کاناداست. امیدواریم با مطالعه این مقاله علاوه بر پیدا کردن جواب سوال سوپر ویزای کانادا چیست، به تمام جزئیات مورد نیازتان را در این رابطه دست پیدا کرده باشید. برای بازدید کنندگان که برای مدت زمانی کمی نیاز به اقامت در کانادا دارند این ویزا پیشنهاد می شود.
افرادی که از این ویزا استفاده می کنند مجاز به کار یا ثبت نام در هر موسسه آموزشی نیستند آن‌ها فقط مجاز به ماندن در کنار اقوام و بازدید از کشور می باشند و هیچگونه امکانات و مزایایی نیز شامل این دسته از افراد نمی شود.