همه ما حداقل یک نفر را بین دوستان و آشنایانمان می‌شناسیم که درصدد مهاجرت می‌باشد. از بین این افراد، عده کثیری فقط تصمیم به مهاجرت دارند؛ بدون آن‌که با چگونگی و قوانین آن آشنا باشند. در این مطلب از ویزاپلنر، قصد داریم درمورد چگونگی دریافت ویزای خوداشتغالی کانادا صحبت کنیم. پس اگر شما هم قصد مهاجرت به کشور کانادا را دارید، تا انتهای مطلب همراهمان باشید تا با یکی از راه‌های دریافت ویزا برای این کشور آشنا شوید.

منظور از ویزای خوداشتغالی چیست؟

 قبل از هرچیز لازم است با معنای دقیق ویزای خوداشتغالی آشنا شوید. مخاطبان هدف این نوع ویزا کسانی هستند که دارای کسب و کار مستقل می‌باشند. به بیانی دیگر، افرادی که در سازمان‌ها، شرکت‌های خصوصی یا دولتی فعالیت ندارند، باید از طریق این نوع ویزا اقدام به مهاجرت نمایند. علاوه بر این، ورزشکاران و هنرمندان نیز در این گروه قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است که از سال 2018 دامداران و کشاورزان، در دسته مهاجرتی کارآفرینان قرار گرفته‌اند. بنابراین اگر خودتان یا اطرافیانتان در این حوزه‌ها شاغل هستید، باید از طریق دیگری اقدام به دریافت ویزا نمایید.

همان‌طور که می‌دانید، در جامعه ما جمعیت زیادی به صورت مستقل از شرکت‌ها و سازمان‌ها فعالیت می‌کنند. اما این موضوع به این معنا نیست که تمام این جمعیت موفق به دریافت ویزا خواهند شد. چراکه کشور مقصد، یعنی کانادا، قوانین و ممیزی‌های سختی برای پذیرش این گروه در نظر گرفته است. درواقع شما باید در کار خودتان بسیار کاربلد و حرفه‌ای باشید تا بتوانید ویزای خود اشتغالی کانادا را دریافت نمایید.با توجه به متنوع بودن مشاغل خود اشتغالی، کار در کانادا با ویزای خود اشتغالی از محبوب‌ترین روش‌های مهاجرتی کانادا به شمار می‌آید و بسیاری این روش را جهت مهاجرت به کانادا انتخاب می‌نمایند.

ویزای خود اشتغالی کانادا

چه افرادی می‌توانند ویزای خوداشتغالی کانادا را دریافت کنند؟

اگر می‌خواهید از طریق خوداشتغالی ویزا بگیرید، لازم است یک‌سری شرایط را داشته باشید که در ادامه آن‌ها را معرفی خواهیم کرد. یکی از مهم‌ترین معیارهایی که برای دریافت این نوع ویزا لازم است، مهارت و تجربه کاری بالا می‌باشد. حداقل تجربه کاری موردنیاز برای ویزای خوداشتغالی، 2 سال در نظر گرفته شده است. اما از آنجایی که رقابت بالایی برای دریافت آن وجود دارد، تجربه دو ساله کافی نبوده و صرفا به عنوان پیش‌نیاز ذکر شده است. خوب است بدانید که هرچه رزومه شما پر از کار و تجربه باشد، بدون شک امتیاز بالاتری در پرونده مهاجرتی شما ثبت خواهد شد. به عنوان نمونه، موارد زیر می‌توانند در پذیرفته شدن ویزای شما بسیار تاثیرگذار باشند:

  • تجربه یک ساله رقابت در سطح بین‌المللی
  • تجربه یک ساله سابقه خوداشتغالی در حوزه‌های فرهنگی
  • سابقه 2 سال فعالیت در حوزه‌های هنری یا ورزشی به صورت خوداشتغالی
  • 2 سال سابقه رقابت در حوزه‌های فرهنگی یا ورزشی در سطح جهانی

همچنین باید بدانید که تنها سه گروه از افراد هستند که می‌توانند در زمینه خود اشتغالی صلاحیت اخذ اقامت کانادا را پیدا کنند. در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

مطلب مرتبط: سریع ترین و بهترین راه دریافت اقامت کانادا

خود اشتغالی هنرمندان

وقتی صحبت در مورد اشتغال در زمینه‌های فرهنگی می‌شود به مشاغل بسیاری مانند موسیقی‌دان، هنرمند، فیلم ساز، روزنامه نگار، و بقیه مسائل فرهنگی اشاره می‌شود. لیست مشاغلی که در زمره این گروه قرار می‌گیرند به شرح ذیل است:

  • بازیگران و کمدین‌ها
  • مجریان و اخبارگویان
  • مجموعه‌داران
  • متبحران در هنرهای دستی
  • نویسندگان
  • تکنسین‌های ضبط و تدوین ویدئو
  • تهیه‌کنندگان، تنظیم‌کنندگان و سرایندگان ترانه
  • رقصنده‌ها
  • ویرایش‌گران
  • سردبیران
  • طراحان مد
  • طراحان صحنه
  • گرافیست‌ها
  • مدیران هنری
  • طراحان دکوراسیون داخلی
  • روزنامه‌نگاران
  • کتاب‌داران
  • موشن‌گرافیست‌ها
  • موزه‌داران
  • گالری‌داران
  • نقاشان، مجسمه‌سازان و سایر هنرهای تجسمی
  • تولیدکنندگان پارچه، پشم و خز
  • پرفورمنس آرتیست‌ها
  •  عکاسان
  • تهیه‌کنندگان و کارگردانان
  • مترجمان

خوداشتغالی در زمینه ورزش حرفه‌ای

 این گروه شامل موارد ذیل می‌باشد:

  • ورزشکاران
  • مربیان
  • داوران
  • دست‌اندرکاران ورزش و بدنسازی

برای مثال خود اشتغالی در زمینه‌های ورزشی نیاز به سابقه‌ای قابل قبول در این زمینه و انجام چند کار و عنوان قابل قبول می‌باشد. ورزشکاران باید در سطح جهانی مطرح باشند. هر چیزی غیر از موارد ذکر شده شانس شما را در قبول شدن در این طرح بسیار کاهش می‌دهد.

خود اشتغالی در زمینه خرید و مدیریت منابع کشاورزی

موفق شدن در این زمینه بسیار سخت است. باید در زمینه کشاورزی تجربه بسیاری داشته باشید و هم چنین بتوانید به وسیله کشاورزی از نظر مالی خود و خانواده خود را تامین کنید و  باید بدانید که شامل کسانی که به تازگی مشغول به این حرفه شده‌اند نمی‌شود.

افراد باید دانش کافی در ماشین آلات مدرن کشاورزی، روش‌های نوین کشاورزی، توانایی مبادله با مراکز مدرن تبادل بذرهای کشاورزی و هم چنین بقیه جنبه‌های کشاورزی مدرن را داشته باشند. هم چنین شما باید رزومه‌ای در زمینه کشاورزی مدرن نیز داشته باشید. در مورد کشاورزی نیز انتظار می‌رود تا چند نفر از کشاورزان ماهر که بتوانند مجموعه‌ای زراعی را با وسایل کشاورزی مدرن اداره کنند برای مهاجرت اقدام کنند.

خود اشتغالی در کانادا در زمینه خرید و مدیریت منابع کشاورزی

شرایط  لازم برای اخذ ویزای کانادا از طریق خوداشتغالی

  1. تجربه شغلی شما در شغل مورد نظر به میزان کافی باشد.
  2. قصد و توانایی انجام شغل آزاد در کانادا را داشته باشد.
  3. معیارهای گزینش برای افراد دارای شغل آزاد را داشته باشد.

هزینه روش خوداشتغالی کانادا 

انواع هزینه‌های مورد نیازهزینه به دلار کانادا
هزینه مربوط به تقاضای مهاجرت اکونومی۱۰۴۰ (شامل هزینه رسیدگی به پرونده ۵۵۰ دلاری و حق اقامت دائمی ۴۹۰ دلار)
هزینه مربوط به تقاضای مهاجرت اکونومی (بدون هزینه حق اقامت دائمی کانادا)۵۵۰
هزینه ثبت تقاضا به همراه همسر و یا شریک حقوقی۱۰۴۰ (شامل هزینه رسیدگی به پرونده ۵۵۰ دلاری و حق اقامت دائمی ۴۹۰ دلار)
هزینه تقاضا برای همسر یا شریک حقوقی (بدون هزینه حق شهروندی دائم کانادا)۵۵۰
هزینه تقاضا به همراه یک کودک غیر مستقل – به ازای هر فرزند۱۵۰

 

مزایای برنامه ویزای مهاجرت از طریق خود اشتغالی

  1. نیاز به داشتن پیشنهاد شغلی نیست.
  2. نیازی برای راه‌اندازی کسب‌وکار پیش از رسیدن به کانادا نیست.
  3. در صورت موفقیت اقامت به کانادا را به صورت دائمی دریافت می‌کنید.
  4. مدت زمان برای فرآیند پذیرفته شدن کوتاه است.

سیستم نمره‎‌ دهی به پرونده‌های خوداشتغالی چگونه است؟

زمانی که رزومه خود را برای اخذ ویزا ارسال می‌کنید، به پرونده‌های مهاجرتی خوداشتغالی، با توجه به 5 معیار تا حداکثر 100 نمره داده می‌شود. کسانی موفق به دریافت ویزا می‌شوند که حداقل 35 نمره از 100 را دریافت کنند. در ادامه، امتیازات مربوط به هر معیار را با شما در میان می‌گذاریم.

امتیاز مربوط به سطح تحصیلات

اگر شما دارای مدارک تحصیلی فوق لیسانس یا دکتری با سابقه تحصیل بیش از 17 سال هستید، می‌توانید حداکثر نمره را در این مرحله کسب کنید. حداقلی برای این فاکتور وجود ندارد، اما حداکثر آن 25 امتیاز می‌باشد.

امتیاز تجربه کاری

همان‌طور که در بخش‌های قبلی هم گفتیم، حداقل تجربه کاری شما در کسب و کارتان باید دو سال باشد. دقت داشته باشید که حداکثر امتیاز برای 5 سال در نظر گرفته می‌شود که این رقم 35 است.

امتیاز مهارت‌های زبان خارجه

برای آن‌که بتوانید هرکدام از انواع ویزاهای کشور کانادا را دریافت کنید، لازم است مهارت حداقلی در یکی از زبان‌های فرانسوی یا انگلیسی داشته باشید. مدارک آیلتس و CELPIP جنرال برای زبان انگلیسی و مدارک مربوط به آزمون‌های TEF و TFC در زبان فرانسوی مورد قبول سازمان مهاجرت کانادا قرار می‌گیرند. حداکثر امتیازی که در این فاکتور می‌توانید کسب کنید، 24 است.

امتیاز سن فرد متقاضی دریافت ویزا

بیشترین امتیازی که به این فاکتور داده می‌شود، معادل 10 است. این امتیاز را کسانی که در رنج سنی 21 تا 49 هستند، دریافت خواهند کرد.

امتیاز مربوط به انطباق‌پذیری

مواردی مانند تجربه زندگی در کانادا، تحصیلات عالی و مهارت‌های زبان‌های خارجه همسر و سایر اعضا خانواده، نشان‌دهنده سطح انطباق‌پذیری شما با فرهنگ کشور کانادا می‌باشد. حداکثر این امتیاز معادل 6 است.

برای ثبت‌نام ویزای خوداشتغالی کانادا چه مراحلی پیش رو داریم؟!

تا این قسمت از مطلب دانستید که منظور از ویزای خوداشتغالی چیست، به چه کسانی تعلق می‌گیرد و چگونه می‌توانید امتیازات خود را در سیستم نمره‌دهی افزایش دهید. حال می‌خواهیم توضیح دهیم که چگونه می‌توانیم برای دریافت این نوع ویزا اقدام کنیم. به طور کلی، ثبت‌نام اولیه به صورت آنلاین است. پس از آن لازم است مراحل زیر را گام به گام طی کنید.

اخذ ویزای خوداشتغالی کانادا

 

شرایط خود را مطابق فاکتورهای مشخص شده بررسی کنید

قبل از انجام هر کاری، لازم است براساس معیارهایی که مسیر مهاجرتی خوداشتغالی مشخص کرده، به این اطمینان برسید که آیا جزو واجدین شرایط دریافت این نوع ویزا هستید یا خیر. برای این کار، لازم است به سازمان مهاجرتی کانادا ایمیلی ارسال کنید و شرایط خود را شرح دهید. چنانچه شرایط شما مورد تایید آن‌ها باشد، بسته‌ای شامل فرم‌های درخواست ویزا، راهنمای دقیق اقدامات و برنامه زمانبندی را برایتان ارسال خواهند کرد. زمانی که این ایمیل را دریافت کردید، زمان آن رسیده که مدارکتان را برای اداره مهاجرت کانادا بفرستید.

تکمیل فرم‌های درخواست ویزا و ارسال مدارک لازم

در این مرحله، باید تمامی فرم‌هایی که در قالب ایمیل برایتان ارسال شده را پر کرده و به همراه مدارک مشخص شده برای سازمان مهاجرت کانادا پست کنید. همچنین می‌توانید تمامی این موارد را اسکن کرده و در پروفایل مهاجرتی خود آپلود کنید. دقت داشته باشید که تمام این فرم‌ها و مدارک باید ترجمه رسمی و امضا داشته باشند. زمانی که این موارد را ارسال می‌کنید، فیش‌های هزینه‌های مربوط به بررسی مدارک و صدور ویزا را نیز باید ارسال نمایید.

انجام اقدامات مربوط به احراز هویت بایومتریک در سفارت‌های کانادا

ارائه اطلاعات مربوط به احراز هویت برای تمامی متقاضیان بازه سنی 14 تا 79 الزامی است. منظور از بایومتریک، همان عکس‌برداری از فرد در یکی از سفارت‌های کانادا است که کارهایی مانند ثبت اثر انگشت و مانند آن صورت می‌پذیرد. زمانی که پرونده ارسالی شما بررسی شد، در صورتی که کم و کاستی نداشته باشد، از طریق ایمیل به یکی از سفارت‌های کانادا دعوت می‌شوید تا مراحل احراز هویتتان انجام شود. در این مرحله، باید پاسپورت‌های خود و همراهانتان را به منظور صدور ویزا به سفارت تحویل دهید.

مطلب مرتبط: اقامت موقت کانادا؛شرایط و مدارک لازم اخذ اقامت موقت کانادا

آزمایش‌های پزشکی، آزمون امنیتی و منابع مالی مورد نیاز 

مانند بیشتر روش‌های مهاجرت به کانادا فرد درخواست‌کننده برای ویزای خوداشتغالی و اقامت به کانادا و اعضای خانواده‌اش باید آزمایش‌های پزشکی لازم را انجام دهند و لازم است که هیچ گونه سابقه کیفری نداشته باشند. همچنین باید ضمانت لازم برای حمایت از خود و خانواده حین مهاجرت به کانادا و اقامت به کانادا را نیز داشته باشند. دارایی‌های مالی یکی از مهم‌ترین بخش‌های ویزای خوداشتغالی است و فرد متقاضی باید بتواند شرایط لازم برای مشاغل خوداشتغالی‌اش را فراهم کند و تا زمان داشتن شغل مشکلی در تامین نیازها نداشته باشد.

دانش زبانی موردنیاز برای دریافت مهاجرت از طریق خود اشتغالی 

یکی از ملزومات مهاجرت به کانادا با هر روشی داشتن دانش زبانی موردنیاز است. آگاهی کافی از زبان کشور مقصد سبب می‌شود در مکالمات و کارهای روزمره دچار مشکل نشوید. همچنین برای کار در کانادا، تحصیل در کانادا و در نهایت اقامت به کانادا لازم است زبان کشور را فصیح صحبت کنید و متوجه شوید. از شرایط ویزای خوداشتغالی آگاهی از زبان‌های انگلیسی، فرانسوی یا هردو است. متقاضیان باید در یکی از آزمون‌های زیر نمره قابل قبول بیاورند:

* The Canadian English Language Proficiency Index Program (CELPIP)

* The International English Language Testing System (IELTS)

* The Test d’évaluation de français (TEF)

میان آزمون‌های بالا آزمون آیلتس برای ایرانیان از همه آشناتر است و خوشبختانه با دریافت نمره کافی در آیلتس می‌توانید دانش زبانی خود را اثبات کنید.

دریافت ویزا

در صورتی که تمام مراحل قبلی با موفقیت پشت سر گذاشته شوند، ویزا در پاسپورت شما ثبت خواهد شد. در این بخش می‌توانید پاسپورت خود را از سفارت دریافت کنید و برای سفر خود آماده شوید. فراموش نکنید که در زمان ورود به کانادا لازم است مدارک مهاجرتی خود را به صورت کامل همراه داشته باشید. در زمان ورود، مدارک، ویزا و مدارک مالی شما بررسی می‌شوند. معمولا به منظور تطبیق اطلاعات ثبت شده، سوالاتی نیز می‌پرسند که اگر مغایرتی وجود داشته باشد، از ورود شما جلوگیری می‌کنند.

عوامل موثر در ویزای خوداشتغالی

درخواست‌ها برای ویزای خوداشتغالی بررسی و افراد واجد شرایط انتخاب می‌شوند. برای کار در کانادا با ویزای خوداشتغالی و اقامت در کانادا لازم است حداقل ۳۵ از ۱۰۰ امتیاز را بگیرید. متقاضیان براساس تحصیلات، سن، دانش زبانی و قابلیت وفق‌پذیری بررسی و انتخاب می‌شوند.

ضوابط انتخاب حداکثر امتیاز

  • تحصیلات ۲۵
  • تجربه ۳۵
  • سن ۱۰
  • دانش فرانسوی یا انگلیسی ۲۴
  • قابلیت وفق‌پذیری ۶
  • امتیاز کل ۱۰۰

سخن پایانی

همان‌طور که می‌دانید، یکی از کشورهایی که امروزه پذیرای مهاجرین زیادی است، کانادا می‌باشد. این کشور امکان دریافت ویزا را برای اقشار مختلف جامعه فراهم کرده که یکی از آن‌ها، ویزای خوداشتغالی نام دارد. این نوع ویزا، مخصوص کسانی است که به صورت مستقل فعالیت می‌کنند و وابسته به هیچ ارگان و بخش خصوصی یا دولتی نیستند. در این مطلب، به طور کامل به شرح شرایط و نحوه دریافت ویزای خوداشتغالی کانادا پرداختیم.