کبک یکی از ایالت‌های پر آوازه کشور کاناداست که سالانه متقاضیان بسیاری برای مهاجرت به آن اقدام می‌کنند. ویژگی‌های خاص این ایالت و دریافت اقامت دائم از همان ابتدای قبولی فرد، از مواردی هستند که کبک را به گزینه‌ای متفاوت مبدل کرده‌اند. فرایند مهاجرت با برنامه نیروی متخصص کبک به همراه بروز‌ترین امتیاز بندی‌ها و دیگر جزئیات از مواردی هستند که در ادامه ویزاپلنر به آنها اشاره خواهد کرد.

مهاجرت با برنامه نیرو متخصص کبک

مهاجرت با برنامه نیرو متخصص کبک، یکی از روش‌های مهاجرت به این ایالت است که با استقبال بسیار خوبی مواجه بوده. با اینکه روش‌های PEQ برای دانشجویان و همچنین مهاجرت تجاری برای سرمایه‌گذاران و کارآفرینان، به طور اختصاصی وجود دارند، اما به علت محدودیت‌های سنی و سرمایه‌ای، برای افراد کمتری قابل استفاده هستند.

به طور خلاصه مهاجرت از طریق برنامه نیروی متخصص کبک به 4 مرحله زیر تقسیم می‌شود:

  1. کسب اطلاعات کافی و گرفتن مشاوره‌های لازم درباره ایالت کبک، شرایط زندگی و جزئیات فرایند دریافت اقامت (خوش بختانه شما در حال تکمیل این مرحله هستید!)
  2. بررسی امتیازات اعلام شده و به دست آوردن امتیاز خودتان
  3. پر کردن و ارسال فرم اظهار علاقه در سیستم ARIMMA
  4. ارسال درخواست اقامت دائم به دولت کانادا

برنامه مهاجرتی نیروی متخصص کبک (QSWP) برای متقاضیانی است که قصد سکونت در مونترال یا دیگر شهرهای استان کبک را دارند. متقاضیانی که از طریق این برنامه پذیرش شوند، یک گواهی انتخاب کبک (CAQ) دریافت خواهند کرد که پس از آن می‌توانند برای گرفتن اقامت دائم کانادا اقدام کنند. برای اینکه واجد شرایط دریافت CAQ شوید باید حداقل امتیاز لازم را کسب کند. حداقل امتیاز لازم برای متقاضیان مجرد 50 و برای متاهلین 59 است.

در اغلب موارد، کاندیدا و متقاضیان مهاجرت کاری به کانادا ملزم  هستند که قبل از درخواست برای گواهی نامزدی استانی در سیستم اکسپرس اینتری یا به اصطلاح pool قرار بگیرند. لذا توصیه می‌گردد ابتدا مطلب مربوط به اکسپرس انتری فدرال را کامل مطالعه نمایید. (لینک به نیروی متخصص فدرال)

نیروی متخصص کبک

ویژگی‌های منحصر به فرد ایالت کبک

معمولا از کبک به عنوان بزرگ‌ترین ایالت کانادا و همچنین فرانسوی بودن زبان و نژاد مردم آن یاد می‌شود؛ کبک دومین ایالت پر جمعیت کاناداست که با توجه به فرانسوی بودن 83 درصد از مردم آن، از زبان رسمی فرانسوی نیز پیروی می‌کند.

جغرافیا و آب و هوای کبک

مساحت ایالت کبک با 1.542.000 کیلومتر مربع، تنها کمی کمتر از ایران است؛ با این حال به دلیل وجود رودخانه بزرگ و طویل سن لوران، اکثر جمعیت در سواحل این رودخانه سکونت دارند و با نزدیک شدن به مناطق شمالی به دلیل سردتر شدن هوا و طولانی شدن زمستان‌ها، مقدار جمعیت بر کیلومتر مربع به شدت کاهش می‌یابد. قرارگیری مرکز ایالت (شهر کبک) و همچنین بزرگ‌ترین شهر آن، یعنی مونترال، در سواحل رودخانه سن لوران نیز به دلیل وجود منابع طبیعی مناسب، دسترسی به انواع روش‌های حمل و نقل و آب‌و‌هوای مناسب این مناطق است.

اقتصاد کبک

تا مدت‌ها ویژگی‌های جغرافیایی و منابع طبیعی باعث ایجاد شغل‌ها و محوریت اقتصادی ایالت کبک بود؛ رود‌ها و دریاچه‌های زیاد موجود در این ایالت، بعد از استفاده‌های نسبتا سنتی مانند ماهی‌گیری، امروزه برای تولید انرژی برق آبی و حتی در رود‌های بزرگ‌تر برای کشتی‌رانی، مورد استفاده قرار می‌گیرند. جنگل‌های فراوان کبک نیز باعث شده‌اند که صنعت کاغذ و چوب در این ایالت درصد قابل توجهی از مشاغل را تشکیل دهد.

با پیشرفت روزانه تکنولوژی و همچنین پذیرش مهاجرین جدید در سال‌های اخیر، کبک توانسته در عرصه‌های فناوری اطلاعات و صنعت هوافضا نیز به موفقیت‌های قابل توجهی دست پیدا کند. لذا در صورتی که تخصص کاری و یا علاقه شما در این حوزه‌هاست، مهاجرت با برنامه نیروی متخصص کبک می‌تواند انتخاب جذابی باشد.

مطلب مرتبط: سرمایه گذاری در کبک( شرایط و روش‌ها)

واجدین شرایط برنامه نیرو متخصص کبک

افراد متقاضی برای مهاجرت به مونترالِ کبک می‌توانند پیش از تکمیل پروفایل در سیستم ARRIMA با توجه به امتیازبندی‌های اعلام شده، امکان قبولی خودشان را در به عنوان نیروی متخصص کبک به دست بیاورند. با توجه به اینکه وزارت مهاجرت کبک امتیازاتی را مخصوص افراد متاهل به صورت جداگانه قرار داده است، حداقل امتیاز قبولی برای مجردین 50 و برای متاهلین 59 امتیاز خواهد بود.

 جدول امتیاز بندی نیروی کار متخصص کبک 

تحصیلاتامتیاز متقاضیامتیاز همسر
دیپلم دبیرستان عمومی21
دیپلم دبیرستان حرفه ای62
گواهینامه پس از دبیرستان عمومی 2 ساله41
گواهینامه پس دبیرستان حرفه ای 1 تا 2 ساله62
گواهینامه پس دبیرستان حرفه ای 3 ساله83
تحصیلات دانشگاهی 1 ساله (کاردانی)41
تحصیلات دانشگاهی 2 ساله (کاردانی)62
تحصیلات دانشگاهی 3 ساله یا بیشتر (کارشناسی)103
کارشناسی ارشد124
دکترا144
حداکثر امتیاز144
رشته تحصیلیامتیاز متقاضیامتیاز همسر
رشته های گروه A124
رشته های گروه B93
رشته های گروهC62
رشته های گروهD21
رشته های گروه های E، F و G00
حداکثر امتیاز124
پیشنهاد کاریامتیاز
پیشنهاد کاری از کارفرما در مونترال8
پیشنهاد کاری از کارفرمای خارج از مونترال
Abitibi-Témiscamingue13
Bas-Saint-Laurent12
Capitale-Nationale14
Centre-du-Québec13
Chaudière-Appalaches14
Côte-Nord12
Estrie13
Gaspésie10
Lanaudière13
Laurentides12
Mauricie12
Montérégie14
Nord-du-Québec12
Outaouais13
Saguenay–Lac-Saint-Jean12
حداکثر امتیاز14
تجربه کاریامتیاز
کمتر از 6 ماه0
6-11 ماه4
12-23 ماه4
24-35 ماه6
36-47 ماه6
48 ماه یا بیشتر8
حداکثر امتیاز8
سنامتیاز متقاضیامتیاز همسر
18-35163
36142
37122
38102
3982
4061
4141
4221
43 یا بیشتر01
حداکثر امتیاز163
سن فرزند یا فرزندانامتیاز
برای هر فرزند 12 ساله یا کمتر4
برای هر فرزند 21-13 ساله2
حداکثر امتیاز8
زبان
زبان فرانسه (متقاضی)
مهارتLow Beginner   (A1)High Beginner   (A2)Low Intermediate (B1)High Intermediate (B2)Advanced   (C1)Advanced   (C2)
Listening000567
Speaking000567
Reading000111
Writing000111
حداکثر امتیاز16
زبان انگلیسی (متقاضی)
مهارتCLB 1-4CLB 5-8CLB 9-12
Listening012
Speaking012
Reading011
Writing011
حداکثر امتیاز6
زبان فرانسه (همسر متقاضی)
مهارتCLB 1-6CLB 7-8CLB 9-12
Listening023
Speaking023
Reading000
Writing000
حداکثر امتیاز6
داشتن اقامت در کبکامتیاز
حضور در کبک و اشتغال به تحصیل که منجر به دریافت مدرک DEP یا ACE به مدت 1800-900 ساعت به طول انجامیده باشد به همراه سابقه کار تمام وقت 6 ماهه مرتبط با رشته تحصیلی5
حضور در کبک و اشتغال به تحصیل که منجر به دریافت مدرک DEP یا ACE به مدت بیش از 1800ساعت به طول انجامیده باشد، یا مدرک DEC یا مدرک دانشگاهی لیسانس، فوق لیسانس یا دکترا5
حضور در کبک با مجوز کار حداقل 1 ساله و تجربه کار تمام وقت 6 ماهه یا بیشتر5
انواع دیگر اقامت بیش از 3 ماه1
انواع دیگر اقامت به مدت 2 هفته تا 3 ماه2
حداکثر امتیاز5
بستگان در کبکامتیاز
همسر3
فرزند، پدر یا مادر، برادر یا خواهر3
پدربزرگ یا مادر بزرگ3
عمو یا دایی، عمه یا خاله، برادرزاده یا خواهرزاده، پسر عمو یا دختر عمو، پسر دایی یا دختر دایی0
حداکثر امتیاز3
تمکن مالیامتیاز
ارائه مدرک تمکن مالی1
حداکثر امتیاز1

 

بررسی اطلاعات و شرایط در سیستم ARRIMA

سیستم ARRIMA در سال 2018 برای بررسی هر چه دقیق‌تر اطلاعات متقاضیان مهاجرت به کبک توسط وزارت مهاجرت این ایالت (MIDI) ایجاد شد. این فرم با داشتن امکان بروزرسانی به متقاضیان اجازه می‌دهد تا علاوه بر کوتاه شدن فرایند درخواست، بتوانند با نزدیک کردن خودشان به استاندارد‌های مد نظر، اولویت بالاتری را نسبت به دیگر افراد کسب کنند.

بر اساس اولویت سیستم امتیاز‌بندی (EOI) و همچنین در نظر گرفتن محدودیت تعداد افرادی که هر بازه زمانی می‌توانند به کبک مهاجرت کنند، دعوت نامه‌هایی از طرف وزارت مهجرت کبک برای متقاضیان ارسال می‌شود.

ارسال فرم درخواست اقامت کانادا

پس از قبولی از طرف سیستم ARRIMA، تنها دو مرحله دیگر برای کسب اقامت کانادا باقی می‌ماند.

مطلب مرتبط: سریع ترین راه دریافت اقامت کانادا

گزینش یا Selection 

در این مرحله بایستی در مدت زمانی اعلام شده، مدارک خودتان را تکمیل کرده تا آفیسر مهاجرت بتواند با راستی آزمایی آنها، گواهی CSQ را برای شما صادر کند. خوب است بدانید که با صدور این گواهی، هنوز اقامت کامل به شما داده نشده است.

پذیرش یا Admission

در این مرحله آفیسر مربوطه تعدادی از مدارک شما را برای دولت فدرال کانادا ارسال می‌کند تا ملاحظات امنیتی و آزمایشات پزشکی لازمه نیز انجام شوند. بعد از تایید این موارد، عملا با اقامت دائم متقاضی موافقت شده و ویزای وی صادر می‌شود.

هزینه برنامه نیروی متخصص کبک

همانند دیگر شیوه‌های مهاجرت به کانادا، هزینه مهاجرت به عنوان نیروی متخصص در کبک هم به دو دسته کلی تقسیم بندی می‌شود.

هزینه‌های ثابت

این بخش شامل هزینه‌های غیرقابل کاهشِ پردازش اطلاعات و فرایند اصلی درخواست مهاجرت می‌شود. لذا برای هر فرد متقاضی 812 دلار و برای هر نفر از وابستگان وی 174 دلار بایستی در نظر گرفت. (با توجه به تعرفه‌های سال 2020)

حتما بخوانید: استارتاپ ویزا کانادا

هزینه‌های متغیر

هزینه‌های اجاره‌بها، انرژی، حمل و نقل، تغذیه و… از مواردی هستند که می‌توانند با صرفه‌جویی تا حد زیادی کاهش پیدا کرده و جزو هزینه‌های متغیر به شمار می‌آیند؛ با این حال مقدار میانگین برای هزینه زندگی در کبک، بین 700 تا 1300 دلار را می‌توان در نظر داشت.

مهم‌ترین توصیه‌ها و نکات برای مهاجرت به کبک

  • از مواردی که می‌توانند در کوتاه مدت امتیاز و نتیجتا اولویت شما را برای دریافت دعوت‌نامه بالا ببرند، غافل نشوید. داشتن پیشنهادات شغلی از سمت کارفرما‌های ساکن کبک و یا ارتقا سطح زبان فرانسوی و انگلیسی، از مواردی هستند که می‌توانند با کمی زمان گذاشتن، امتیازات شما را به حد قابل توجهی افزایش دهند.
  • داشتن تمکن مالی برای اسکان از موارد پر اهمیت قبول درخواست مهاجرت توسط دولت کاناداست. با اینکه تنها 1 امتیاز برای تمکن مالی در نظر گرفته شده است، اما داشتن این یک امتیاز برای قبولی پرونده شما حیاتی است.

مقداری عددی حداقل تمکن مالی برای 1 نفر معادل 11.824، 2 نفر 14.720 و برای 3 نفر 18.097 دلار کاناداست.

  • حتما پیش از سفر، برنامه‌ریزی‌های لازم برای تمام هزینه‌ها را انجام بدهید. به عنوان مثال محل اقامت شما در بسیاری از موارد اثربخش است و لازم است از شهر و اجاره‌بهای بخش مورد نظر برای اقامتتان، به خوبی مطلع باشید. کمک گرفتن از یک شخص متخصص در حوزه گرفتن اقامت به عنوان نیروی متخصص کبک، یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از اتلاف زمان است؛ همچنین می‌تواند به شما این اطمینان خاطر را بدهد که همه چیز برای شروع زندگی‌ای دوباره، آماده شده است.