ویزای استارت آپ

روش استارت آپ

روش استارت آپ


5/5 - (2 امتیاز)

همان‌طور که می‌دانید روش‌های بسیار زیادی برای دریافت ویزای کانادا وجود دارد اما شاید بتوان گفت که مهاجرت از طریق استارتاپ یکی از بهترین روش‌های دریافت ویزای دائم این کشور است؛ چرا که شما می‌توانید برای تمامی اعضای خانواده خود، اقامت دائم کانادا را دریافت کنید. ما در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم که ویزای استارتاپ کانادا چیست و شرایط دریافت آن به چه صورت می‌باشد؟ با ویزاپلنر همراه باشید.

مهاجرت به کانادا از طریق ویزا استارتاپ

همان‌طور که می‌دانید کانادا یک کشور مهاجرت­‌پذیر است و به‌دنبال جذب کارآفرینانی می‌باشد که پتانسیل راه‌اندازی شرکت‌های خلاق و نوین را داشته باشند؛ چراکه ایجاد اشتغال یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت کانادا محسوب می‌شود. در این روش مهاجرتی، ویزای استارتاپ کانادا به‌منظور رقابتی‌تر بودن کانادا در زمینه جذب استارتاپ ها راه‌اندازی شده است و چشم‌انداز کشور کانادا نسبت به این نوع مهاجرت بسیار روشن و مؤثر است. درواقع این کشور قصد دارد بستری را فراهم کند تا بهترین‌های دنیا راهی کانادا شوند. بدیهی است که برای دستیابی به این هدف خود، شرایط و قوانین سخت‌گیرانه‌ای را تعیین کرده باشد. توجه داشته باشید که اصلی‌ترین شرط برای راه‌اندازی یک استارتاپ در کانادا، تمکن مالی است؛ بنابراین پیش از هر اقدامی ابتدا شرایط اولیه خود را بررسی نمایید سپس در مسیر اخذ ویزای کانادا از طریق راه‌اندازی استارتاپ گام بردارید.

با ویزای استارت آپ، کانادا نوع جدیدی از کارآفرینی افراد علاقمند به مهاجرت به کانادا را مورد هدف قرار داده است که پتانسیل ایجاد شرکت های نوآورانه ای را درخاک کانادا دارند.این شرکت ها باید خصوصیات زیر را دارا باشند :

1-دارای ابتکار و خلاقیت باشند.
2-بتوانند برای شهروندان کانادایی کار ایجاد کنند.

3-قابل رقابت و ارایه در مقیاس جهانی باشند

اگر یک ایده خوب داشته باشید و بتوانید یکی از سازمان‌های معرفی شده توسط اداره مهاجرت را راضی به حمایت یا سرمایه گذاری در طرح خود کنید. ویزای استارتاپ به شما و خانواده شما تعلق خواهد گرفت که توسط آن ویزای اقامت دائم کانادا اعطا می شود.درخواست اخذ اقامت دائم در کانادا (اگر این مراحل توسط مشاورین کارآزموده و معتبر صورت گیرد، اقامت در مدت 16 تا 24 ماه اخذ می شود.) و در این مدت اگر متقاضیان  طرح شرایط لازم را دارا باشند میتوانند درخواست ویزای کار نموده که در بازه 4 تا 6 ماهه صادر خواهد شد

متقاضیان برنامه استارتاپ ویزای کانادا قبل از برنامه ریزی برای مهاجرت به کانادا باید از الزامات این برنامه آگاهی یافته و آن را با شرایط خود مطابقت دهند، تا بتوانند با یک برنامه ریزی دقیق و مطمئن، شانس بیشتری برای پذیرش خود در این برنامه داشته باشند.

ویزای استارتاپ کانادا

مراحل دریافت ویزای استارتاپ کانادا چیست؟

در مرحله اول باید نسبت به ماهیت استارتاپ ویزای کانادا اطلاعات کسب نمایید. سپس به یک پلن دقیق و مطمئن جهت جذب سرمایه گذاران نیاز دارید. در صورتی که ایده‌ای ندارید و یا اختراعی را به ثبت نرسانده‌اید و قصد دارید از طریق ویزای استارتاپ اقامت بگیرید، لازم است درباره وکیل و یا شرکتی که قرار است پروسه ویزای استارتاپ شما را به نتیجه برساند، تحقیق و نسبت به آن شناخت کافی پیدا کنید.

در سومین مرحله باید تعیین شود که آیا شما صلاحیت درخواست ویزای استارتاپ کانادا را دارید یا خیر. چهارمین مرحله به مشخص کردن شیوه ارائه درخواست استارتاپ ویزا اشاره دارد. پس از طی مراحل نامبرده شده، در مرحله پنجم شما باید نسبت به فرایندی که باید پس از درخواست ویزای استارتاپ طی شود، شناخت کافی و دقیق به دست آورید و در آخرین مرحله از این مسیر، می‌توانید با ارائه مدارک تعیین شده، از سازمان‌های تایید اداره مهاجرت کانادا ویزای مهاجرت استارتاپ دریافت کنید. مهم‌ترین موضوع در این فرایند، آشنایی با ابعاد مختلف طرح و شرایط دریافت ویزای استارتاپ است.

مدارک لازم جهت ویزای استارتاپ کانادا

  • مدرک شناسایی: ارائه مدارک شناسایی و هویتی سرپرست و تمامی اعضای خانواده
  • مدارک شغلی: مدارک شغلی هر فرد بسته به تجربه و سابقه اشتغال او ارائه می‌شود؛ از همین‌رو ارائه مدارک شغلی افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است. در برنامه استارتاپ ویزا، اثبات سابقه شغلی، دانش تخصصی، مهارت‌های کارآفرینی و ارائه صحیح و بدون نقص مدارک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
  • مدارک تحصیلی: داشتن تحصیلات دانشگاهی جهت دریافت ویزای استارت آپ کانادا الزامی نیست اما آخرین مدرک تحصیلی باید به همراه سایر مدارک ارسال شود.
  • مدارک مالی و ملکی: مدارک مالی و ملکی سرپرست و سایر اعضای خانواده باید جهت اثبات توانایی مالی ارائه شود. بر اساس این مدارک دولت کانادا تصمیم می‌گیرد که ویزای استارتاپ به شخص متقاضی داده شود یا خیر.
  • فرم اطلاعات فردی جهت درخواست ویزا: یک فرم اختصاصی از سوی کارشناسان موسسه در اختیارتان قرار می‌گیرد که باید آن را با دقت کافی تکمیل نمایید. این فرم شامل اطلاعات شخصی، دلایل و توضیحاتی درباره درخواست ویزای استارتاپ است.

اقامت استارت آپ کانادا دائمی است یا موقت؟

بنظر شما اصلی‌ترین دغدغه‌ متقاضیان ویزای استارتاپ کانادا چیست؟ موقت یا دائمی بودن ویزا کانادا مسئله بسیار مهمی است که سبب نگرانی متقاضیان این روش مهاجرت شده است. باید بدانید که در همان ابتدای کار شما از یک ویزای موقت ۶ ماهه برخوردار می‌شوید و اجازه دارید طی این زمان به فعالیت‌های مربوط به استارتاپ بپردازید؛ اما پس از گذشت شش ماه، اقامت دائم برای شما و خانوادتان مهیا می‌گردد. در واقع در ابتدای کار شما یک ویزای موقتی دریافت کرده اما پس از گذشت یک سال برای شما و خانوادتان اقامت دائم کانادا اخذ می‌شود.

الزامات واجد شرایط بودن جهت ویزای استارتاپ کانادا

برای گزینش جهت اخذ ویزا، علاوه بر این که شرایط زیر را باید داشته باشید باید بدانید که نباید قصد تاسیس شرکت در کبک را داشته باشید.

1-حداقل سطح 5 در معیار زبان کانادا در زبان انگلیسی یا فرانسوی برای هریک از چهار مهارت را داشته باشید

شما باید مدرک آزمون تأیید شده را برای اقدام از طریق برنامه ویزای استارت آپ کانادا فراهم نمایید و حداقل توانایی نمره معیار زبان کانادایی (CLB5)  را در کل توانایی‌های انگلیسی یا فرانسوی بدست آورید.

آزمون معیار زبان کانادا (CLB)

آزمون معیار زبان کانادا Canadian Language Benchmarks می‌باشد که به اختصار CLB نوشته می‌شود. برآورده سازی حداقل سطح زبان 5 در آزمون معیار زبان کانادا (CLB) که با آزمون زبان معتبر ( آیلتس جنرال یا CELPIP برای انگلیسی، TCF یاTEF  برای فرانسوی)  ثابت می‌شود.

TCF CanadaTEF CanadaCELPIP GeneralIELTS GeneralCLB Levelمهارت ها
622555CLB 5مهارت نوشتن
37515054CLB 5مهارت خواندن
36918055CLB 5مهارت شنیدن
622555CLB 5مهارت صحبت کردن

2- راه اندازی یک بیزینس استارتاپی و ثبت شرکت در کشور کانادا که مالک حداقل ۱۰درصد از سهام آن باشید 

همه بنیان‌گزاران آن کسب و کار حداقل باید ۵۰ درصد سهام و حق رای آن را در اختیار خود داشته باشند و هیچ شخص دیگری نمی‌تواند ۵۰ درصد یا بیشتر از حق رای در این شرکت را داشته باشد. همچنین حداکثر پنج نفر می‌توانند برای راه اندازی یک بیزینس درخواست ویزا کنند.

3.توانایی مالی برای شروع کار و زندگی در کانادا

 دقت کنید که این هزینه ارتباطی با سرمایه گذاری در کشور کانادا ندارد. در این نوع ویزا شما شخصا نیازی به سرمایه گذاری ندارید. بنابر اطلاعات وب‌سایت رسمی سفارت کانادا ،دولت این کشور هیچ‌گونه پشتیبانی مالی از مهاجران جدید ویزای استارت‌ آپ کانادا به عمل نمی‌آورد. از این رو، باید سرمایه کافی برای یکسال اول زندگی در کانادا را برای تامین هزینه‌های اولیه خود و خانواده‌تان داشته باشید. باید توجه داشته باشید که نباید پول موردنظر را از شخص دیگری قرض کرده باشید. مقدار پولی که شما در کانادا نیاز دارید، کاملا بستگی به تعداد افراد خانواده شما دارد که از قرار زیر است:

حداقل سرمایه مورد نیاز ( دلار کانادا) تعداد اعضای خانواده
$12,9601
$16,1352
$19,8363
$24,0834
$27,3155
$30,8066
$34,2997
$3,492به ازای هر نفر اضافه

4.دریافت نامه حمایت از یکی از سازمان‌های مورد قبول برنامه ویزای استارتاپ کانادا

مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش پروسه دریافت ویزای استارتاپ کانادا این است که شخص متقاضی ایده و طرح بیزنسی خلاقانه آماده و ارائه نماید. متقاضی این برنامه باید بتواند این توانمندی را نشان دهد که طرح تجاری یا ایده بیزنسی توسط یکی از سازمان‌های منتخب معرفی شده از طرف اداره مهاجرت کانادا حمایت می‌شود. در این حالت این سازمان و شرکت‌ها نامه‌ای مبنی بر پذیرفته شدن طرح تجاری و حمایت از بیزنس متقاضی ارائه خواهند داد.

5 – چکاپ پزشکی ویزای استارت‌ آپ کانادا

پیش از رفتن به کشور کانادا باید چکاپ پزشکی خود را انجام داده باشید. افراد خانواده شما نیز باید حتی در صورت همراهی نکردن شما در چکاپ کامل پزشکی شرکت داشته باشند. در صورتی که وضعیت سلامت شما شامل موارد زیر باشد، درخواست شما مورد موافقت قرار نخواهد گرفت:

  • برای سلامت عمومی و یا امنیت کانادا خطر محسوب شوید.
  • نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی بسیار زیادی در کانادا داشته باشید.

از این رو، پس از ارسال درخواست ویزای شما به دفتر ویزای کانادا، نامه‌ای مبنی بر چگونگی دریافت چکاپ پزشکی برای شما ارسال خواهد شد.

مطلب مرتبط: سریع ترین و بهترین راه دریافت اقامت کانادا

6 – مدارک پلیس ویزای استارت‌آپ و کارآفرینی

چنان‌چه دارای سوابق جنایی و کیفری در گذشته باشید و یا تهدیدی برای امنیت کانادا تلقی شوید، مجاز به ورود به کانادا نخواهید بود. برای مهاجرت به کانادا، شما و اعضای خانواده ۱۸ ساله و یا بالاتر باید مدارک سوءپیشینه خود را در صورت درخواست به مرکز سفارت ارائه دهند. ‌بدین ترتیب، شما باید در هر منطقه و یا کشوری که در ۶ماه گذشته در آن زندگی می‌کردید، سوءپیشینه دریافت کنید.

شرایط اخذ ویزای استارتاپ

سرمایه گذاران مورد تایید کانادایی جهت گرفتن نامه حمایت

برای تایید درخواست استارتاپ ویزا کانادا، داشتن نامه حمایت از طرف یک سرمایه‌گذار کانادایی الزامی است. بدون این نامه، امکان رد شدن درخواست شما حتمی خواهد بود؛ بنابراین لازم است که حداقل با یکی از این سرمایه‌گذارها در ارتباط باشید و سعی کنید آن‌ را متقاعد کنید تا از کسب‌وکار شما حمایت کند. این سازمان‌ها به سه گروه مختلف دسته‌بندی می‌شوند که شرایط و مدارک هر کدام جهت ارائه طرح تجاری و بررسی با یکدیگر متفاوت است. در ادامه درباره هریک از این سازمان‌ها توضیحاتی را به اختصار ارائه خواهیم کرد.

پیشنهاد می‌شود بخوانید: لیست استارتاپ‌های موفق کانادا

انکوباتورها،سرمایه گذاران رشد و پرورش کسب و کار(business incubator)

انکوباتور یا مرکز رشد مؤسساتی است که در راه‌اندازی، توسعه و پیشرفت کسب وکارها و استارتاپ‌ها فعالیت می‌کنند. حدودا 40 مرکز رشد مورد تایید اداره مهاجرت جهت برنامه استارتاپ کانادا وجود دارند از پروژه‌های استارتاپی حمایت کرده و زمینه رشد و پیشرفت آن‌ها را فراهم می‌کنند. جالب است بدانید که در سال‌های 2015 تا 2020، از 3494 استارتاپ تایید شده، تعداد 2764 آن‌ها توسط مراکز رشد حمایت شده‌اند که این تعداد حدود ۷۹ درصد از کل متقاضیان هستند.

این سازمان متخصص در جهت حمایت از انواع استارتاپ‌ها و همچنین کمک شایانی را در اجرایی شدن و رشد بیزینس‌ها می‌کند. اگر سرمایه شما توسط انکوباتورها (business incubator) یا همان مراکز رشد تامین شود، نیازی به تامین هزینه اولیه نخواهید داشت و باید در برنامه آن‌ها پذیرفته شوید.

تعدادی از انکوباتورها به شرح زیر است:

  • Impression Ventures
  • Yaletown Venture Partners Inc.
  • Information Venture Partners Management Inc.
  • Vanedge Capital Limited Partnership
  • Extreme Venture Partners LLP
  • Golden Venture Partners Fund, LP
  • Impression Ventures
  • Nova Scotia Innovation Corporation (o/a Innovacorp)
  • Innovation Platform Capital International LP
  • iNovia Capital Inc.
  • Lumira Capital
  • Celtic House Venture Partners
  • OMERS Ventures Management Inc.
  • BDC Venture Capital
  • PRIVEQ Capital Funds
  • Real Ventures
  • Relay Ventures
  • ScaleUp Venture Partners, Inc.
  • Top Renergy Inc.
  • Pangaea Ventures Ltd.
  • Version One Ventures
  • Westcap Management Ltd.

سرمایه گذار فرشته (Angel investor groups)‌

سرمایه‌گذاران فرشته گروه‌هایی هستند که به شرکت‌ها و استارتاپ‌های نوپا کمک می‌کنند و سرمایه‌ای حدود ۷۵ هزار دلار در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند تا در مراحل اولیه تاسیس بتوانند استارتاپ خود را به رشد برسانند. مبلغ بیان شده، حداقل مبلغی است که از سوی این سرمایه‌گذاران به صاحبان استارتاپ اعطا می‌شود و در برخی از مواقع این مبلغ بسیار بیشتر از ۷۵ هزار دلار می‌باشد. به‌طور کلی 10 سرمایه گذار آنجل مورد تایید اداره مهاجرت کانادا هستند که می‌توانید از آن‌ها جهت راه‌اندازی استارتاپ خود بهره بگیرید. این مجموعه در کسب و کارهای نوپا تشکیل می‌شود و سرمایه گذاری‌های کوچک انجام می‌دهد.

تعدادی از شرکت‌های انجل به شرح زیر است:

  • Southeastern Ontario Angel Network
  • TenX Angel Investors Inc
  • VANTEC Angel Network Inc
  • Canadian International Angel Investors
  • Ekagrata Inc
  • Golden Triangle Angel Network
  • Keiretsu Forum Canada
  • Oak Mason Investments Inc
  • York Angel Investors Inc

سرمایه گذاران ریسک پذیر (Venture capital funds)‌

سرمایه‌گذاران ریسک پذیر یا ونچرها، سازمان‌هایی هستند که در استارتاپ‌هایی که امکان رشد زیادی دارند و دارای ریسک بالایی می‌باشند، سرمایه‌گذاری می‌کنند. معمولا کمترین مبلغی که این شرکت‌ها در یک استارتاپ سرمایه گذاری می‌کنند، 200 هزار دلار است و حداکثر میزان سرمایه‌گذاری توسط این شرکت‌ها بسته به نوع استارتاپ و پتانسیل آن متغیر خواهد بود. حدود ۲۵ سرمایه‌گذار خطر پذیر مورد تایید اداره مهاجرت کانادا وجود دارند که می‌توان جهت دریافت ویزای استارت آپ این کشور از آن‌ها استفاده کرد.

تعدادی از شرکت‌های Venture capital funds به شرح زیر است :

  • Extreme Venture Partners LLP
  • Golden Venture Partners Fund, LP
  • Impression Ventures
  • Innovation Platform Capital International LP
  • iNovia Capital Inc
  • Intrinsic Venture Capital
  • Lumira Ventures
  • Seven Gate Ventures
  • BCF Ventures
  • BDC Venture Capital
  • Celtic House Venture Partners
  • Nova Scotia Innovation Corporation (o/a Innovacorp)
  • PRIVEQ Capital Funds
  • Real Ventures
  • Relay Ventures
  • ScaleUp Venture Partners, Inc
  • Top Renergy Inc
  • Vanedge Capital Limited Partnership
  • Version One Ventures
  • Westcap Management Ltd
  • Yaletown Venture Partners Inc
  • York Entrepreneurship Development Institute (YEDI)

سرمایه گذاران استارتاپ ویزا

گواهینامه تعهد در برنامه استارت آپ کانادا

برای این که مشخص شود که متقاضی از شرکت‌های سرمایه گذار ریسک پذیر، گروه‌های سرمایه گذار فرشته یا انکوباتورها حمایت دریافت کرده است، سازمان سرمایه گذار باید یک گواهینامه تعهد را به اداره مهاجرت کانادا ارسال کند. این گواهینامه شامل اطلاعاتی در خصوص توافق بین متقاضی و سازمان سرمایه گذار است. هدف آن جمع بندی جزئیات مربوط به تعهد بین سازمان سرمایه گذار و متقاضی است.
علاوه بر این، متقاضی یک نامه حمایت از سازمان سرمایه گذار نیز دریافت می‌کند که باید در پرونده درخواست اقامت دائم خود آن را لحاظ کند. اگر دو یا چند متقاضی، به عنوان عضوی از همان کسب و کار معرفی شوند تعهد سازمان سرمایه گذار می‌تواند مشروط به یک یا چند “عضو کلیدی” برای دریافت اقامت دائم باشد. عضو کلیدی فردی است که توسط سازمان سرمایه گذار مشخصا برای کسب و کار، ضروری تلقی می‌شود. اگر به هر دلیلی پرونده اعضای کلیدی رد شود، پرونده سایر افرادی که در تعهدنامه ذکر شده‌اند نیز مردود می‌شود.

نحوه اقدام برای ویزای استارت آپ کانادا

  • ارائه یک ایده نو، بر پایه تکنولوژی و در مقیاس جهانی
  • معرفی ایده به گروه‌های سرمایه گذار
  • نوشتن بیزینس پلن و بیزینس کانسپت و یا ارائه حق اختراع
  • موافقت شرکت‌های سرمایه گذار و ارائه نامه حمایت به شما
  • بررسی پرونده استارت آپ توسط اداره مهاجرت کانادا

پروسه معمولا 2 تا 20 ماه به طول می‌انجامد. در این زمان در صورت داشتن شرایط لازم می‌توان برای ویزای کار موقت استارت آپ اقدام نمود.

تایید پرونده و اخد اقامت دائم کانادا به عنوان آخرین گام

 visa planner با داشتن  تیمی مجرب و سال‌ها تجربه موفق و عملی در راه اندازی استارتآپ‌ها متنوع، آموزش و منتورینگ مدیران این کسب و کارها و نظارت بر رشد و شکوفایی آن‌ها و همچنین همکاری با چندین سازمان بزرگ و موفق مهاجرتی در کانادا و اخذ ده‌ها نامه حمایتی (letter of support) از سازمان‌های مربوطه آماده خدمت‌رسانی به شما در جهت موفقیت استارت آپ شما در گرفتن ویزای استارت آپ و کسب اقامت دائم برای شما و همه اعضای خانواده‌تان می‌باشد . همچنین اگر طرح استارت آپی خاصی مد نظر ندارید ما در شرکت ویزاپلنر با داشتن چندین طرح استارپی جذاب در رشته‌های مختلف آماده‌ایم تا شما را در رسیدن به رویاهایتان یاری نماییم.

معایب و مزایای ویزای استارتاپ کانادا چیست؟

همان‌طور که گفته شد، کانادا یکی از بهترین کشورهای مهاجرپذیر جهت راه‌اندازی استارت آپ محسوب می‌شود. به همین دلیل دارای مزیت‌های بسیاری است؛ از اصلی‌ترین مزایای مهاجرت به کانادا از طریق استارتاپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مطلب مرتبط: معایب ویزای استارتاپ کانادا

  • اخذ اقامت دائم کانادا
  • دریافت ویزای کانادا به صورت دائم برای همسر و فرزندان
  • امکان راه‌اندازی استارت آپ به همراه حداکثر 5 شریک تجاری در یک شرکت
  • عدم نیاز به نمره بالای زبان انگلیسی یا فرانسه
  • عدم نیاز به مدرک تحصیلی دانشگاهی (داشتن مدرک دانشگاهی یک امتیاز مثبت محسوب می­شود)

البته راه‌اندازی یک کسب وکار در کانادا به این سادگی‌ها هم نیست و مشکلات و معایب به‌خصوصی دارد. به‌عنوان مثال کم بودن سهمیه صدور ویزا در این روش و رقابت سنگین جهت قبولی، بزرگ‌ترین عیب برنامه استارت آپ کانادا محسوب می‌شود.

دریافت ویزای استارتاپ کانادا در مقایسه با سایر روش‌های مهاجرتی پرهزینه‌تر است؛ اما با توجه به مزیت‌های بی‌شمار این روش نظیر دریافت اقامت دائم برای تمامی افراد خانواده، توصیه می‌شود اگر قصد مهاجرت دائمی به همراه اعضای خانواده خود را دارید، روش استارت آپ کانادا را انتخاب کنید. برای انجام برنامه‌های مربوط به مهاجرت، نگران ارائه بیزینس پلن و سایر مدارک و شرایط مورد نیاز نباشید؛ زیرا تیم تخصصی ویزا پلنر در تمامی مراحل کار همراه شما خواهد بود. شما می­توانید برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر پیرامون روش‌­های اخذ ویزای کانادا، با کارشناسان ما در ارتباط باشید و با خیالی آسوده، کار خودتان را به ما بسپارید.